پوشش تلویزیونی مسابقات تکواندو ( مردان و زنان ) دارای ساختار مشابهی است که تقریبا در همه مسابقات جهانی و المپیک قواعد کلی آن حفظ میشود.
چینش دوربینهای اصلی یکسان است با این تفاوت که تعداد دوربینهای فرعی متفاوتند.
دوربینها به طور معمول با حالت مثلثی جاگذاری میشوند به طوری که دوطرف مبارزه در هر قسمت از زمین مسابقه(Tatami) قرار بگیرند تا هر زاویهای نسبت به یکدیگر داشته باشند، دوربینها بتوانند نمای دونفره متعادل از آنها ارائه کنند.
در شکل ۱ موقعیت دوربینها نسبت به زمان مسابقه و جایگاه میز داوران مشخص شده است.
مبارزه در حالتی آغاز میشود که داور وسط رو به میز داوران قرار گرفته باشد
بنابراین شروع مسابقه با دوربین اصلی پوشش داده شده و براساس حالتی که دوطرف مبارزه در زمین مسابقه قرار میگیرند از دوربینهای فرعی استفاده خواهد شد. بنابراین تعویض و سوئیچ دوربینها براساس موقعیت شناور مسابقه صورت خواهد گرفت.
دوربین اصلی (Master)
این دوربین در بخش مرکزی و با ارتفاعی بالاتر از زمین مسابقه جاگذاری میشود. موقعیت این دوربین درست پشت میز داوران است و از زاویه دید آنها مسابقه را به تصویر میکشد. در شروع و پایان مبارزه و زمانهایی که دو مبارز همپوشانی ندارند از این دوربین استفاده میشود. همپوشانی به موقعیتی گفته میشود که دو مبارز در حالتی نسبت به دوربین قرار میگیرند که بدن یک مبارز پشت بدن مبارز دوم مخفی میشود. هنگامی که حالت همپوشانی بدنهای دو مبارز پیش میآِید بلافاصله به دوربینهای کناری سوئیچ انجام خواهد شد. در واقع همیشه باید یک تصویر دونفره متعادل از دو طرف مبارزه ارائه شود.( شکل شماره ۲ و ۳ )
در حالت همپوشانی بدن دو مبارز نسبت به دوربین در یک راستا قرار میگیرد و حرکات و ضربات آنها به خوبی دیده نمیشوند. بنابراین هرگاه این حالت پیش میآِید کارگردان بلافاصله به دوربین دیگری که در موقعیت مناسبتری قرار دارد سوئیچ میکند. در واقع چینش دوربینها به شکلی است که در هر حالت از مبارزه حداقل یکی از دوربینها بتواند نمای متعادل ارائه کند. ( شکل شماره ۴ )
دوربینهای کناری
این دوربینها در دو طرف دوربین اصلی و با زاویه ۴۵ درجه جاگذاری میشوند. دوربینهای کناری امکان این را دارند که در صورت ایجاد حالت همپوشانی در دوربین اصلی نمای متعادل از مبارزه ارائه کنند. دوربینهای کناری همچنین وظیفه ارائه قاب های متوسط از بازیکنان در موقعیتهای خاص مانند آماده شدن برای شروع مسابقه، انتظار برای اعلام نتیجه بازبینی تصاویر و. .. را نیز دارند. ( شکل شماره ۵ و ۶ )
ارائه قابهای متوسط توسط دوربینهای کناری فقط در هنگام توقف مبارزه امکانپذیر است و در هنگام انجام مبارزهاین دوربینها وظیفه دارند که قاب کامل دونفره (Full 2shot) ارائه کنند. لازم به ذکر است که در پوشش تلویزیونی مسابقه تکواندو هیچ کدام از دوربینها ثابت نیستند و همواره با حرکت بر محور ثابت(Tilt & Pan ) و همچنین تغییر زاویه لنز(Zoom in & Zoom out ) در حال تصحیح قاب و رسیدن به حالت متعادل هستند. ( شکل شماره ۷ )
دوربینهای کناری به طور معمول در ارتفاعی پایینتر از دوربین اصلی و تقریبا هم سطح زمین مسابقه جاگذاری میشوند و قابهای بستهتری نسبت به دوربین اصلی ارائه میکنند. کارگردان تلویزیونی به محض ایجاد حالت همپوشانی به دوربین مناسب سوئیچ انجام می دهد.
( شکل شماره ۸ )
(ادامه این مطلب را در قسمت بعد بخوانید)
صفحه۸ نشریه تخصصی بسامد شماره ۶۰