خانه / کارگردانی / کارگردانی تلویزیونی / منشی صحنه در پخش خبر

منشی صحنه در پخش خبر

نویسنده: سعید آتشین- کارگردان- کارشناس ارشد برنامه سازی- مدرس فرم تلویزیون

منشی صحنه عضو تیم کارگردانی و یکی از مشاغل بسیار مهم در تولید تلویزیونی است که در ژانرهای مختلف وظایف، نقش ها و حتی عناوین متفاوتی دارد.

منشی صحنه در تولیدات چند دوربین (نمایشی/غیر نمایشی) وقتی که در اتاق فرمان حضور دارد در نقش دستیار کارگردان عمل می کند و در تولیدات نمایشی تک دوربین مثل فیلمهای تلویزیونی، سریال ها و مجموعه های تلویزیونی به عنوان دستیار کارگردان در نقش ناظر فیلمنامه (Supervisor Script) فعالیت می کند.

در برنامه های نمایشی وظیفه اصلی و مهم منشی صحنه کنترل تمامی جزئیات موجود در متن و دکوپاژ کارگردان هنگام تصویربرداری است.

بدین معنی که نظارت می کند تا تمامی صحنه ها و نماهای مورد نظر کارگردان ضبط شود با تضمین اینکه مختصات هر نما به شکلی باشد که هنگام تدوین آنها تداوم و پیوستگی مطلوب بین نماهای هر صحنه و بین فصل های فیلم وجود داشته باشد.

در برنامه های غیر نمایشی هم منشی صحنه مسئول رعایت و حفظ همین تداوم و پیوستگی در اجرای یک برنامه یا در پخش برنامه های یک شبکه در طول یک شیفت کاری است.

اخبار تلویزیونی
اجرا و پخش اخبار (News Broadcasting) یکی از حساس ترین و دقیق ترین فرآیندهای تولید زنده در تلویزیون است. اجرای صحیح فُرم خبری (همراه با دقت و صحت محتوا) می تواند شبکه تلویزیونی را به مرجع مخاطب تبدیل کند و حس اعتماد عمومی را به رسانه ی پخش کننده افزایش دهد. منشی صحنه در تولید تلویزیونی (ضبطی یا زنده) به عنوان دستیار کارگردان (Assistant Director) عمل می کند و در اتاق فرمان پخش خبر به دلیل حساسیت محتوا و زنده بودن اجرا سطح متفاوتی از عملکرد شغلی برای منشی صحنه تعریف می شود.
اطمینان از انطباق فایل های ویدئویی موجود در دستگاه Player با کنداکتور برنامه، حفظ تداوم زمانی و موضوعی آیتم ها، تأیید انطباق تصاویر پس زمینه گوینده با آیتم ها و تسلط در جابجایی منطقی آیتم ها و… از مراحل کار منشی صحنه در اتاق فرمان خبر است.


در دستنامه منشی صحنه که در سال ۱۴۰۱ توسط «مرکز ملی سنجش صلاحیت حرفه ای رسانه» منتشر شد، در وظیفه (Duty) چهارم از وظایف منشی صحنه یعنی «اجرای فرایند پخش» یکی از تکالیف کاری (Task) تعریف شده برای منشی صحنه ؛ اجرای فرایند پخش خبر است.
این تکلیف کاری شامل مراحل شش گانه است :
۱- تحلیل کنداکتور
۲- تطابق محتوایی
۳- تأیید متن خبر
۴- تأیید ارتباط زنده
۵- تأیید اجرای آیتم ها
۶- اصلاح کنداکتور

انجام صحیح هرکدام از مراحل فوق نیازمند دانش، تجربه و مهارت تخصصی است.

وظایف منشی صحنه را در پخش اخبار می توان در رابطه با چهار حوزه متفاوت بررسی کرد :

۱- در رابطه با عوامل اجرایی :
– اطمینان از حضور عوامل اجرایی اتاق فرمان در محل کار خود (حداقل ۵ دقیقه قبل از شروع بخش خبری)
– اطمینان از عملکرد صحیح تجهیزات ارتباط صوتی داخلی (اینترکام Intercom)

* یکی از مهارت های منشی صحنه خبر تسلط بر عملکرد دستگاه اینترکام (در تلویزیون ایران با نام اَنتِرفون شناخته می شود.) است. معمولا ارتباطات بین عوامل داخل اتاق فرمان بصورت گفتگوی رو در رو و شفاهی است. اما در صورت وجود فاصله فیزیکی، با هدف حفظ نظم رژی، بوسیله سیستم اینترکام امکان برقراری ارتباط صوتی بین عوامل داخل اتاق فرمان وجود دارد. همچنین بوسیله این سیستم ارتباط صوتی بین اتاق فرمان و استودیو (کارگردان با تصویربرداران و برعکس، کارگردان با مدیرصحنه و برعکس، منشی صحنه با مدیرصحنه و برعکس) برقرار می شود. حتی امکان برقراری ارتباط صوتی اتاق فرمان با نودال یا حتی استودیوهای دیگر نیز وجود دارد.


– استعلام از مدیرصحنه در مورد آمادگی استودیو برای شروع اجرای خبر
– اطمینان از اینکه متن خبر در اختیار گوینده قرار گرفته است. (مکتوب Text/ متن رسانTeleprompter)
* در این مرحله منشی صحنه مطمئن می شود که متن های خبری (کاغذی Task ) به دست گوینده رسیده است و مطابقت متن مکتوب و متن موجود در دستگاه متن رسان Teleprompter (در تلویزیون ایران با نام اُتوکیو Autocue شناخته می شود.) را تأیید می کند.
– اعلام نوع و مدت آیتم های خبری به عوامل اتاق فرمان ؛

* سه نوع اصلی آیتم های خبری :
VO: Voice Over (در عرف تولید و پخش خبر در تلویزیون ایران با نام مکتوب شناخته می شود.)

در این آیتم، متن خبر شامل دو بخش است؛
در بخش اول تصویر گوینده در حال خواندن متن روی آنتن دیده می شود و در بخش دوم تصاویر مرتبط با خبر همراه با صدای گوینده روی آنتن دیده می شود.

SB: Sound Bite (در عرف تولید و پخش خبر در تلویزیون ایران با نام باصدا شناخته می شود.) این آیتم شامل یک متن است که توسط گوینده روی آنتن خوانده می شود. سپس گوینده مکث می کند و یک قطعه ویدئوی صدادار در تکمیل متن خبر پخش می شود.

PKG: Package (در عرف تولید و پخش خبر در تلویزیون ایران با نام گزارش شناخته می شود.) در این آیتم گوینده خبر یک متن را به عنوان مقدمه روی آنتن می خواند سپس یک ویدئوی کامل شامل آیتم های VO ، SB ، Stand up (پلاتو خبرنگار) و… که یک گزارش کامل از موضوع خبر است، پخش می شود.

– اعلام شمارش معکوس برای شروع خبر و پایان هر آیتم خبری
– اعلام لحظه شروع بخش خبری یا پخش آیتم های کنداکتور (با فرمان صوتی TOP) پس از صدور این فرمان باید مدت زمان آیتم به عوامل اعلام شود.
– حفظ نظم و سکوت در اتاق فرمان در تمام مدت اجرا و پخش خبر
– ثبت حضور و غیاب عوامل اجرایی در برگه گزارش
– ثبت اشکالات، نواقص و خطاهای صورت گرفته در هر بخش خبری در برگه گزارش
– اخذ گزارش ماوقع از عوامل مؤثر در ایجاد خطاهای استودیو و اتاق فرمان
– رصد لامپ آنتن On Air در پخش آیتم های PKG و SB

* لامپ آنتن با رنگ استاندارد قرمز معمولا در اتاق فرمان و در داخل استودیو نصب می شود و نشان دهنده روشن بودن میکروفون (باز بودن خط صدا) داخل استودیو است. هرگاه این لامپ روشن باشد یعنی صدای گوینده روی آنتن شنیده خواهد شد و هرگاه خاموش باشد یعنی صدای گوینده بسته است. (میکروفون خاموش است.) بنابراین در هنگام اجرای آیتم VO چه گوینده روی آنتن باشد چه نباید (لامپ آنتن) باید روشن بماند. (وظیفه صدابردار) در آیتم های SB یا PKG پس از خوانده شدن متن مقدمه باید صدای گوینده قطع شود (لامپ خاموش شود)

– اطلاع رسانی به گوینده در مورد تغییرات آیتم های کنداکتور
– اطلاع رسانی به عوامل اجرایی در مورد قطع روند عادی و پوشش رویداد زنده

۲- در رابطه با اتاق خبر News Room (در ایران با نام تحریریه شناخته می شود.)
– اخذ تأیید صحت کنداکتور خبر از سردبیر بخش مربوطه
– اطلاع رسانی به سردبیر بخش خبری مربوطه در مورد نواقص احتمالی کنداکتور
– اطلاع رسانی و کسب تکلیف در مورد تغییر ، حذف یا جابجایی آیتم های کنداکتور
– اطلاع رسانی به مسئول بخش گرافیک در مورد نواقص تصاویر پس زمینه و حک آیتم های گرافیکی
– اطلاع رسانی به هماهنگ کننده ارتباطات زنده (Coordinator) در هر بخش خبری
– انتقال نظرات اصلاحی کارگردان به اتاق خبر

۳- در رابطه با کنداکتور
– دریافت کنداکتور هر بخش خبری و تأیید تاریخ Date و زمان Time پخش آن
– بررسی محتوای کنداکتور (نوع و مدت آیتم ها / علائم ترکیب آیتم ها / نوع و زمان ارتباطات زنده)
– اطمینان از صحت عملکرد سیستم های پخش فایل های ویدئویی (Player ها)
– بررسی چیدمان ویدئوی آیتم های خبری (Play List) و منطبق بودن آنها با کنداکتور
– بررسی انطباق گرافیک پس زمینه (Video-Wall) با موضوع آیتم خبری
– محاسبه زمان خالی تا رأس تایم کنداکتور شبکه

۴- در رابطه با کارگردان
– اخذ تأیید کیفیت (تصویری و صوتی) ارتباط زنده از کارگردان
– اطمینان از Play شدن و به آنتن رفتن آیتم های خبری
– اطلاع رسانی به موقع در مورد آیتم های ارتباط زنده (صوتی Tel / تصویریSNG/Skype )
– اعلام آماده بودن ویدئوی مکمل (Footage) در ارتباطات زنده
– هماهنگی با کارگردان در مورد جابجایی آیتم های کنداکتور
– هماهنگی با کارگردان در مورد انتخاب آیتم های پُرکننده Filler
– هماهنگی با کارگردان در مورد تولیدات زنده (گفتگوهای خبری) و پوشش زنده رویدادها
– هماهنگی با کارگردان در مورد جابجایی آیتم هایی که ارتباط زنده مربوط آنها برقرار نشده است.
– اخذ تأیید کارگردان در برگه گزارش در پایان بخش خبری یا شیفت کاری

عملکرد مطلوب در نقش منشی صحنه در تولید تلویزیونی و بخصوص پخش خبر نیازمند دانش پایه است که
می تواند از تحصیلات آکادمیک مرتبط با حوزه تلویزیون-رسانه بدست آید. علاوه بر این رسیدن به تجربه و تسلط کاری که مستلزم قرار گرفتن در شرایط پرفشار در فرآیند تولید و پخش خبر است می تواند پتشوانه لازم را برای این نقش فراهم نماید.

صفحه ۵ نشریه تخصصی بسامد شماره ۱۳۹

حتما ببینید

چند ایده برای دوربین مخفی

یکی از گونه های خاص و شگفت انگیز تلویزیونی که تنوع بسیار از نظر ساختاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *