خانه / صدا / فراموشی شماره میکروفن

فراموشی شماره میکروفن

چالش فراموشی شماره میکروفن در برنامه های با تعداد میکروفن زیاد 

نویسنده: مهندس فرزین شعبانی صدابردار پیشکسوت

به طور معمول صدابرداران در برنامه‌هایی که از تعداد زیادی میکروفن استفاده می‌کنند، با معضل فراموش کردنِ (گم کردن) شماره میکروفن نفرات صحنه روبرو می شوند.
این اتفاق گاه موجب اشتباه در باز کردن یا دیر باز کردن میکروفن می‌شود.
البته هر صدابرداری، برای حل این مشکل، روشی دارد.
در این مقاله سعی برآن است تا روش‌هایِ استاندارد -که البته با تجربه تلفیق‌شده است- ارائـه شود.

الف) راه‌حل‌های پیشنهادی برای میکروفن‌های کابلی(شکل ذیل)

۱) چیدمان و شماره گذاری از چپ به راست، مطابق پروتکل‌های سایت‌های رادیو – تلویزیونی: از محاسن این شیوه آن است که اگر صدابردار دیگری در حین اجرا، صدابرداری را ادامه دهد، دچار مشکل نخواهد شد.

۲) زدن برچسب شماره روی کابل میکروفن‌ها برای جلوگیری از جایجایی ناخواسته آنها .

۳) استفاده از کابل‌ها یا سرجک‌های رنگی نیز مفید خواهد بود(در صورت وجود نوع مرغوب و با کیفیت آنها).بدین ترتیب که هررنگ به یک شماره اختصاص می‌یابد و در این صورت، یافتن شماره میکروفن از روی رنگ کابل یا سر جک، امکان پذیر خواهد بود.

ب) راه‌حل‌های پیشنهادی برای میکروفن‌های بی‌سیم(شکل ذیل)

۱) چسباندن برچسب شماره میکروفن هم بر روی فرستنده و هم بر روی گیرنده: با این روش می‌توان از دستیار صدا و نفرات صحنه برای یافتن شماره میکروفن کمک گرفت. ضمن آنکه در پایان کار، جمع آوری و بسته‌بندی فرستنده‌ها وگیرنده‌های مربوطه نیز آسان‌تر خواهد بود.

۲)چنانچه نفرات صحنه حرکت نداشته باشند و استفاده از میکروفن بی سیم صرفاً برای دیده نشدن کابل باشد، چیدمان و شماره گذاری از چپ به راست(مطابق پروتکل‌های رادیو – تلویزیونی) انجام می‌شود.

۳) در صورت حرکت نفرات صحنه، استفاده از بادگیرهای رنگی یا رینگ‌های رنگی مخصوص بادگیر یا میکروفن و سپس شماره‌گذاری میکروفن‌ها بر اساس رنگ‌ها پیشنهاد می‌شود.

ج) راه‌حل‌های پیشنهادی برای میکروفن‌های بی‌سیمِ یقه‌ای(شکل ذیل )


مشکل اصلی این میکروفن‌ها این است که اولاً به طور معمول به علت کوچکی، نشانه قابل رویتی ندارند. ثانیاً به حتم باید به همه نفرات صحنه، میکروفن نصب شود و نمی توان آن را همانند میکروفن دستی، دست به دست چرخاند، لذا به طور معمول تعداد آنها بیشتر از میکروفن‌های دستی خواهد بود. با این وجود، نصبی بودن این میکروفن‌ها، نگرانی جابجایی اتفاقی آنها را بر طرف می سازد.

۱)چسباندن برچسب شماره میکروفن هم بر روی فرستنده و هم بر روی گیرنده.

۲)چنانچه نفرات صحنه حرکت نداشته باشند و استفاده از میکروفن بی‌سیم صرفاً برای دیده نشدن کابل باشد، چیدمان و شماره گذاری از چپ به راست( مطابق پروتکل‌های رادیو– تلویزیونی) انجام می‌شود.

۳) در صورت حرکت نفرات صحنه، لازم است دستیار صدا-هنگام نصب میکروفن-شماره میکروفن را به صدابردار اعلام کند. صدابردار هم روی برگه‌ای مجزا، نام افرادی که این میکروفن‌ها به آن‌ها وصل شده را به‌همراه شماره میکروفن می‌نویسد و حین اجرای برنامه، از آن کمک می‌گیـرد.

صفحه ۱۲ نشریه تخصصی بسامد شمارگان ۵۵-۵۶

حتما ببینید

چـیـدمـانِ دوربین‌هایِ تلویزیونی در مسابقاتِ فوتبالِ بازی‌های المپـیـک ۲۰۰۸ پکن(قسمت اول)

  پس از بررسی کاملِ نحوه چینش و البته وظایفِ دوربین‌هایِ تلویزیونی در مسابقاتِ فوتبالِ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *