خانه / نور و تصویر / تصویربرداری / چـیـدمـانِ دوربین‌هایِ تلویزیونی در مسابقاتِ فوتبالِ بازی‌های المپـیـک ۲۰۰۸ پکن (قسمت دوم)

چـیـدمـانِ دوربین‌هایِ تلویزیونی در مسابقاتِ فوتبالِ بازی‌های المپـیـک ۲۰۰۸ پکن (قسمت دوم)

نویسنده: حامد سوری

در قسمت قبل و در شماره ۵۶ نشریه بسامد، در خصوص چیدمان دوربین‌های تلویزیونی در مسابقات فوتبال المپیک ۲۰۰۸ پکن در ورزشگاه شانگهای (Shanghai Stadium) مطالبی ارائه شد .

این چیدمان با چیدمانِ ۱۲ دوربینیِ پیشنهادی جِیم اُوِنز (Jim Owens) در کتاب “Television Sports Production” و همچنین چیدمانِ ۱۲ دوربین در بازی‌های آسیایی دوحه ۲۰۰۶ مقایسه شد.

در این مقاله ورزشگاه‌هایِ مرکزیِ المپیکِ تـیـانجین،کین‌هـووآنـگ دآو و شِن‌یانگ که مسابقات مقدماتی فوتبال زنان و مردانِ المپیک پکن ۲۰۰۸ در آن برگزار شد، بررسی می‌شوند.
نکاتِ مشترک چیدمان دوربین‌های تلویزیونی این سه ورزشگاه به این قرار است:
الف) موقعیت دوربین‌ها ( به‌جز دوربین شماره ۱۱ که نمای باز ورزشگاه را نشان می‌دهد که ممکن به جای سمتِ راستِ دوربین ۱ در سمت چپ آن قرار گرفته باشد) .
ب) تعداد برابر دوربین‌ها(یازده دوربین)
ج) شرح وظایف ۱۱دوربین و گستره‌یِ پوششِ آن‌هـا
د) تعدادِ تجهیزات و سخت افزارهای دیگر
به همین دلیل، با ارائه جدولِ شرح وظایفِ اصلی، البته چندگانۀ دوربین‌ها (Multilateral Camera Narrative) درورزشگاه مرکزیِ المپیکِ تـیـانجین، وظایف دوربین‌ها در دو ورزشگاه دیگر نیز مشخص می‌شود.
اما تفاوت‌ها به این قرار است:
با توجه به تفاوت ارتفاع سکوها و فاصله‌یِ صندلی‌هایِ ورزشگاه‌ها تا زمین بازی، لــنــزهــایِ متفاوتی روی دوربین‌ها در ورزشگاه‌های مختلف قرار داده شده بود. ورزشگاه‌ مرکزیِ المپیکِ تـیـانجین(در شهر تیانجین چین)، در مساحتِ ۷۸ هـزار متر مربع در آگوست سالِ ۲۰۰۷ با گنجایشِ تقریبی۶۰ هزار نفر ساخته شد. طولِ این ورزشگاه ۳۸۰ ، عرض آن ۲۷۰ و ارتفاع آن ۵۳ مـتـر است. نام دیگر این ورزشگاه قطره‌یِ آب است، زیرا از نمای بیرونی، شبیه به قطره‌یِ آب دیده می‌شود. این ورزشگاه طی چهار سال (۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷) با هزینه‌یِ یک و نیم میلیارد یوآن چین، در دو طبقه ( سه بخش سکو) احداث شد. ۱۸ جایگاه گزارش‌گر در این ورزشگاه تعبیه شده است. جام‌جهانیِ فوتبال زنان در سالِ ۲۰۰۷ و مقدماتی فوتبالِ المپیک پکن ۲۰۰۸ در این ورزشگاه برگزار شد. برای دیدارهایِ مقدماتی المپیک، ۱۱ دوربین در ورزشگاه مستقر شده بود (شکل ۱).

شکلِ (۱): محلِ قرارگیریِ ۱۱ دوربین در ورزشگاه مرکزیِ المپیکِ تـیـانجین المپیک ۲۰۰۸

۹ منبع ضبط تصویر، برای ضبطِ خروجی دوربین‌ها، ۲ دستگاه تکرار تصاویر آهسته ، یک دستگاهِ تدوین این تصاویر، یک دستگاه Super Slow Motion، ۲ دستگاه CG ، برای زمانِ بازی و دیگری برای اعلامِ نتیجه، یک ضبطِ آرشیوی رویِ TOC و یک ضبط‌کننده‌یِ رزروِ سیگنالِ نهاییِ واحد سیّـار (Backup PGM record)، تجهیزاتی بود؛ که برای برگزاریِ این بخش از مسابقات در این ورزشگاه مورد استفاده قرار گرفت. تصاویرِ تمامیِ رویدادها به‌صورتِ HD و صدایِ آن به‌صورتِ فراگیرِ ۵/۱ ارائـه شد. صدای استریویِ مجزا نیز برای رادیو و البته درخواست‌کنندگانِ تلویزیونی تحویل داده می‌شد. میکروفن‌هایِ مورد استفاده در اطرافِ زمین، ۲۰ دستگاه بود. در جدولِ ۱ شرح وظایفِ اصلیِ دوربین‌های مستقر در این ورزشگاه ارائه شده است.

همانطور که گفته‌شد، وظایف و محل قرارگیری دوربین‌ها در دو ورزشگاه دیگر ذکر شده در این مقاله بسیار شبیه به یکدیگر است. در شکل ۲ ، محلِ قرارگیریِ ۱۱ دوربین در ورزشگـاهِ مرکزیِ مسابقاتِ المپیکِ کین‌هـووآنـگ دآو را مشاهده می‌کنید.

شکلِ (۲): محلِ قرارگیریِ ۱۱ دوربین در ورزشگـاهِ مرکزیِ مسابقاتِ المپیکِ کین‌هـووآنـگ دآو المپیک ۲۰۰۸

این ورزشگاه در سال ۲۰۰۴ در مدتِ ۲ سال احداث شد.
مساحت ورزشگاه ۱۶۸ هزار متر مربع است. ظرفیت ورزشگاه تقریباً ۳۴ هزار نفر است، که ۲ درصد از این ظرفیت برای افراد ناتوان جسمی- حرکتی در نظر گرفته شده‌است. این ورزشگاه نیز در دو طبقه طراحی شده‌است.

وظایف، دوربین‌ها در شکل ۲ همان وظایف ارائه شده در جدول شماره ۱ است. فقط گستره زومِ دوربین‌ها کمی متفاوت است. در جدولِ ۲ گستره زومِ لنزهای مورد استفاده روی دوربین‌ها در ورزشگاه کین‌هـووآنـگ دآو ( شکل ۲) را مشاهده می‌کنید. کاهش گستره زوم در دوربین‌های ۴ و۵ در شکل ۲ نسبت به شکل ۱ ارتفاع کمتر در ورزشگاه کین‌هـووآنـگ دآو  و نزدیکی بیشترِ این دو دوربین به زمین نسبت به شکل ۱ است.

جدول شماره ۲

سومین ورزشگاهی که مرحله مقدماتیِ بازی‌هایِ فوتبالِ زنان و مردان در المیپک تابستانی پکن در سالِ ۲۰۰۸ در آن برگزار شد، ورزشگاه مـرکـزیِ المپیکِ شِن‌یانگ بود. این ورزشگاه متعلق به تیم فوتبالِ شیانگ دونگجین  از تیم‌هایِ لیگ حرفه‌ای چین است. این ورزشگاه با ظرفیت ۶۰ هزار نفر در سالِ ۲۰۰۷ افتتاح شد. نام دیگر این ورزشگاه تاجِ کریستالی است. در شکل۳، محلِ قرارگیریِ ۱۱ دوربین در ورزشگـاهِ مرکزیِ مسابقاتِ المپیکِ شِن‌یانگ را مشاهده می‌کنید. به‌جز دوربینِ شماره ۳ در شکل ۳، که لنز با گستره ۷۵:۱  روی آن نصب شده بود، گستره لنز تمامی دوربین هایِ استفاده شده در شکل ۳ دقیقاً شبیه به جدولِ ۲ بود.

شکلِ (۳): محلِ قرارگیریِ ۱۱ دوربین در ورزشگـاهِ مرکزیِ مسابقاتِ المپیکِ شِن‌یانگ المپیک ۲۰۰۸

صفحه ۱۰ نشریه تخصصی بسامد شماره ۵۷

حتما ببینید

چند ایده برای دوربین مخفی

یکی از گونه های خاص و شگفت انگیز تلویزیونی که تنوع بسیار از نظر ساختاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *