خانه / شبکه داده / شبکه تلفن ثابت( شبکه داده ۲۵ )

شبکه تلفن ثابت( شبکه داده ۲۵ )

نویسنده: احد رجایی- مهندس فنی و کارشناس رسانه

به ازای هر خط تلفن که به خانه‌ها وصل است، تجهیزی به نام SLIC/CODEC در مرکز تلفن وجود دارد.
به همین دلیل بخش اعظم ارزش مراکز تلفن متعلق به SLIC/CODEC های آن‌هاست.
در شکل ۱ شمایی از یک SLIC/CODEC مدل Si3210 را می‌بینید.
کاربر از طریق سیم مسی ( زوج به هم تابیده ) به TIP و RING وصل می‌شود.
با این اتصال صدای رفت و برگشت بین تلفن او و مرکز تلفن برقرار می‌شود. اکنون ببینیم SLIC/CODEC به عنوان واسط بین مرکز تلفن و کاربر چه وظایفی برعهده دارد.
گوشی تلفن تجهیزی الکترونیکی است که برقش را از پریز خانه نمی‌گیرد. البته گوشی‌های پاسخگو و بی‌سیم به دلیل مصرف زیاد توان الکتریکی به تغذیه از طریق پریز خانگی نیاز دارند.
ولی فرآیند کاری تلفن‌های معمولی با جریان الکتریکی ارسالی از مرکز تلفن انجام می‌شود. این کار را SLIC/CODEC انجام می دهد.
یکی از کارهای مهم SLIC/CODEC حفاظت مرکز تلفن از افزایش ناگهانی ولتاژ خط در اثر رعد و برق، اتصال کابل برق به کابل تلفن و … است.

تشخیص OFF HOOK و ON HOOK
وقتی کاربر در منزل گوشی را برمی دارد، مرکز تلفن باید مطلع شود که گوشی برداشته شده و در گذاشتن گوشی روی تلفن نیز باید این امر رخ دهد.SLIC/CODEC این موارد را به اطلاع مرکز تلفن می رساند.

تولید سیگنال TONE
به این دلیل لازم است مرکز مخابراتی سیگنال بوق تولید کند که آزاد بودن و اشغال بودن خط مخاطب مقصد به کاربر شماره‌گیر اطلاع داده شود. برخلاف تصور، بوق انتظار نیز در گوشی تولید نمی‌شود بلکه سرویسی است که از مرکز مخابراتی به منازل داده می‌شود.

HYBRID
در مکالمه باید هم صدای طرف مقابل را دریافت کرد و هم صدا برایش ارسال کرد. هایبرید، مداری الکترونیکی است که کار ارسال و دریافت روی خط را انجام می دهد و در گوشی نیز صدای دریافتی را به گوشی می‌فرستد و صدای مکالمه‌کننده را نیز می‌گیرد.

TESTING
کار مهم دیگر SLIC/CODEC ارسال سیگنال تست است. اگر کاربری از خرابی خط خود شکایت کند به کمک این سیستم می‌توان تست های اولیه را از قبیل بررسی قطعی، اندازه‌گیری امپدانس خط و … انجام داد. موارد هشت گانة ذکر شده کارهایی بود که SLIC/CODEC در سمت مشتری انجام می‌دهد. در قسمت های بعدی وظایف آن را در سمت شبکه (مرکز مخابراتی) بررسی خواهیم کرد.

صفحه ۱۹ نشریه تخصصی بسامد شماره ۶۷-۶۸

حتما ببینید

مقدمه ای بر OTT و IPTV

نسل اول ارائه خدمات تلویزیونی بر مبنای اینترنت که به internetTV معروف شد چندان توفیقی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *