خانه / کنتراست / کنتراست آقای شهنام اسدی گریمور پیشکسوت

کنتراست آقای شهنام اسدی گریمور پیشکسوت

تهیه کننده: احد رجایی

 

 

کنتراست، در پی آن است که طیفی از تجربیات تلخ و شیرین را از پیشکسوتانی که سال ها تجربه اندوخته اند، کسب کند و به نسل های جدیدتر پیشکش نماید. کنتراست، تجربه نگاری سازمانی را دنبال می کند و این پیشکسوتان را متعلق به رنگین کمانی از ایده ها و باورهای کاری و تخصصی و عناوین شغلی مختلف می داند و پست سازمانی آن ها در زمان اشتغال به کار را،  ملاک با ارزش تر بودن تجربیاتشان نمی داند.  ضمن آن که از این رهگذر، از کسانی که سال ها تلاش نموده اند و زحمت کشیده اند نیز یادی در خاطره ها به جا می گذارد.

در اینجا، یادی می کنیم از آقای شهنام اسدی – گریمور

دهم آبان سال ۱۳۳۴ در سلماس به دنیا آمدم. تحصیلات ابتدایی را در همان شهر به پایان بردم و با مهاجرت خانواده به تهران، ادامه تحصیلات متوسطه ام را در تهران پی گرفتم. پس از اخذ دیپلم برای ادامه تحصیل به کشور ترکیه رفتم و در رشته کارشناسی مدیریت تولید از دانشگاه اژه شهر ازمیر فارغ التحصیل شدم و در سال ۶۲ به ایران برگشتم. در سال ۶۳ ابتدا با سِمتِ دستیار تهیه و سپس تهیه کننده، در واحد جنگ شبکه اول سیما مشغول به کار شدم و در تهیه برنامه ثبت خسارات جنگ به کارگردانی حسین دلیر و تعدادی فیلم مستند و داستانی، به مدت ده سال همکاری کردم. در خلال این ده سال، هر زمان که موقعیتی پیش می آمد از طریق گذراندن دوره های آزاد مجسمه سازی و طراحی و نقاشیِ دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه تهران خودم را به رشته مورد علاقه ام نزدیک می کردم.

گهگاه پیش می آمد که به موازات تولید و تهیه کنندگی، تلاش های کوتاه و گذرایی هم در رشته چهره پردازی برنامه های تلویزیونی و فیلم های سینمایی انجام می دادم که می توانم از دستیاری چهره پردازی در فیلم های سینمایی راز گل سرخ، شقایق، قرق و دو نفر و نصفی و مجموعه تلویزیونی ماجراهای مش خیرالله صندوقچه اسرار نام ببرم. با قرار گرفتن در تیم اصلی مجریانِ چهره پردازی فیلم سینمایی اونیار به کارگردانی شهرام اسدی(۱۳۶۹) چهره پردازی را به صورت حرفه ای آغاز کردم که در ادامه با فیلم های سینمایی بلندی های صفر به کارگردانی حسین لیالستانی(۱۳۷۲) و ستاک به کارگردانی سعید نادری(۱۳۷۳) پی گرفته شد. با آغاز حضور در مجموعه تلویزیونی نبردی دیگر به کارگردانی عبدالله باکیده (۱۳۷۳) به عنوان مجری چهره پردازی از حرفه تهیه کنندگی خداحافظی و توجه خود را به چهره پردازی معطوف کردم. با حضور در اجرای چهره پردازی فیلم های سینمایی عاشق فقیر به کارگردانی حسین لیالستانی(۱۳۷۴) و فردا روز دیگریست به کارگردانی روح الله خوشکام(۱۳۷۴) موفق شدم بعد از آن طراحی و اجرای چهره پردازی در سی و یک فیلم سینمایی، مجموعه تلویزیونی و برنامه های ویژه تلویزیونی و مستند را تا سال ۸۸ انجام دهم. از سال ۸۸ تاکنون نیز با برنامه های شبکه های تلویزیونی همکاری داشته ام.

خاطره:

به یاد دارم در صحنه ای از سریال شیخ بهایی، قرار بود سپاه عثمانی به جبل عامل – زادگاه شیخ بهایی – یورش ببرد و طی این حمله سپاهیان به کسی رحم نکنند و همه را از دم تیغشان بگذرانند. به ناگاه، در واقعیت، سیلی خروشان با سرعت زیاد روستای محل فیلمبرداری را در بر گرفت. شدت سیل به حدی بود که بسیاری از تجهیزات فیلمبرداری ، ریل، تراولینگ و آکسسوار بازار روستا را با خودش برد. سپاه عثمانی که در آن لحظه درصحنه حضور داشتند به نجات جان مردم روستا از خرد و کلان پرداختند و جانانه تلاش نمودند و خوشبختانه هنرورانی که از مردم روستا بودند را نجات دادند. با این اتفاق به یاد این ضرب المثل افتادم که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.

 

 

رمز موفقیت در آخرین ایستگاه

پر واضح است که با ممارست و پشتکار و خلاقیت و بهره جستن از دانش و به کارگیری روش ها و تجهیزات و لوازم گریم که لحظه به لحظه در حال تکامل و دگرگونی است، می توان این حرفه را به بهترین نحو، فرا گرفت. ولی پس از سی و پنج سال فعالیت و کسب تجربه در حرفه چهره پردازی، به این نتیجه رسیده ام که کلید و رمز موفقیت در این ایستگاه آخر، با تأکید بر ضرورت دانش و مهارت، چیز دیگریست که متأسفانه کمتر به آن بها داده می شود. من به دونکته بسیار مهم برای موفقیت اشاره می کنم. یکی از نکات کلیدی ایجاد فضایی آرام و به همراه سکون حین چهره پردازی است که بی نهایت در تمرکز بازیگر یا مجری برای ایفای نقش و اجرای بهتر تأثیر دارد. به علاوه وقتی سوژه های گریم آرامش داشته باشند در ارتقای کیفیت عملکرد مجری گریم نیز نقش به سزایی دارند.

یکی از نکات ارزشمند دیگر، رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط کار و وسایل گریم است. به یقین می توان گفت به کار بستن این نکات اعتمادی متقابل بین (بازیگر – مجری) با چهره پرداز ایجاد می کند. با این اعتمادسازی فرصتی طلایی برای چهره پرداز ایجاد می شود که به دور از فضای تنش آلود بتواند طراحی مورد نظر را روی چهره سوژه، اجرا و با موفقیت به اتمام برساند.

صفحه ۱۹ نشریه تخصصی بسامد شماره ۱۱۵

 

 

حتما ببینید

کنتراست:حسن نجفی سولاری از مدیران ارشد پیشکسوت صدا و سیما

شاید آقای دکتر حسن نجفی سولاری برای اهالی رسانه نیاز به معرفی نداشته باشد. او …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *