خانه / تدوین / چاله‌ی صوتی!

چاله‌ی صوتی!

مترجم: روح الله امیرتیمور- تدوینگر- کارشناس تدوین تلویزیونی

 

 

احتمالا با این مشکل مواجه شده‌اید که به هنگام ترکیب دیالوگ یا گفتار متن با موسیقی هر چقدر صدای موسیقی را کم می‌کنید باز هم گفتار شنیده نمی‌شود! تا جایی که صدای موسیقی را به اندازه‌ای کم می‌کنید که از موسیقی چیزی شبیه به نویز باقی می‌ماند!

 

 

اما چرا موسیقی قوی‌تر شنیده می‌شود؟ 

در موسیقی فرکانس‌های گسترده‌تری نسبت به صوت انسان وجود دارد. در واقع فرکانس‌های موسیقی از صداهای بم همانند صدای گیتار بیس و یا کنترباس تا صداهای بسیار زیر همانند فلوت پیکولو گسترده است . این در حالی است که صدای گفتار انسان فرکانس مشخصی دارد و بیشترین اثر آن در بین یک کیلو هرتز تا دو کیلوهرتز گسترده شده است.

به هنگام اضافه کردن موسیقی به کار ممکن است صدای دیالوگ شنیده نشود اولین کاری که افراد آماتور انجام می‌دهند این است که صدای دیالوگ را بیشتر می‌کنند تا بلندتر شنیده شود! این باعث نابودی میکس صدا می‌شود و در نهایت صدا از کنترل خارج شده و دچار  بلندای بیهوده ‌می‌شود. اما برای ترکیب مناسب صدا و موسیقی راه دیگری نیز وجود دارد و آن اکولایزر است که در آن می‌شود بعضی از فرکانس‌ها را کاهش داد و بعضی از آنها را تقویت کرد.

ما باید بستر مناسبی را برای شنیده شدن دیالوگ با وجود موسیقی فراهم کنیم و برای این کار می‌شود افکت اکولایزر را بر موسیقی اعمال و فرکانس‌های یک کیلو تا دو کیلوهرتز موسیقی را کاهش دهیم.

(توجه کنید که کم کردن فرکانس های یک تا دو کیلو هرتز در موسیقی عملا باعث تغییر حلاوت آن می‌شود. اما در اینجا برای اینکه دیالوگ یا نریشن بهتر شنیده شود این کار را انجام می دهیم و اگر نخواهیم دیالوگ را با موسیقی ترکیب کنیم نیازی به اکولایز کردن موسیقی به این شیوه هم نخواهد بود.)

واشی ندومانسکی  (Vashi  Nedomansky) از تدوینگران و طراحان پساتولید در هالیوود فرکانس ۱۲۵۰ هرتز را برای کم کردن توصیه می‌کند. البته این فرکانس در صدای خانم‌ها و کودکان کمی بالاتر است و به حدود ۱۶۰۰ هرتز می‌رسد.

می توانیم این فرکانس را چند db کم کنیم (در این تصویر ۱۸db کم شده).

در واقع برای قرار گرفتن دیالوگ و یا گفتار متن روی موسیقی یک چاله ایجاد می‌کنیم!  واز رقابت موسیقی با دیالوگ جلوگیری می‌کنیم.

نکته‌ی دیگری هم در این خصوص وجود دارد گاهی صدای کلی موسیقی را چند db کم می‌کنیم و فرکانس‌های یک تا دو کیلوهرتز را بیشتر کم می‌کنیم تا نتیجه‌ی بهتری از ترکیب صدا و موسیقی به دست آید.

منبع: vashivisuals

صفحه ۱۰ نشریه تخصصی بسامد شماره ۱۱۸

حتما ببینید

گردش کار (Pipeline)مدیریت رنگ ACES (قسمت اول)

گردش کار (Pipeline)مدیریت رنگ ACES در گرافیک کامپیوتری و جلوه های بصری(قسمت اول)  معمولاً یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *