جام جهانی فوتبال زنان به میزبانی استرالیا و نیوزلند از۲۹ تیر تا ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ برگزارمی شود.
همچنین اولین جام جهانی زنان است که بیش از یک کشور، میزبان آن است و اولین دوره در تاریخ جام های جهانی است که بیش از یک کنفدراسیون آن را برگزار میکند. (استرالیا زیر مجموعه کنفدراسیون فوتبال آسیا و نیوزلند عضو کنفدراسیون فوتبال اقیانوسیه است.) همچنین برای اولین بار است که تعداد
تیمهای شرکت کننده از ۲۴ به ۳۲ تیم افزایش یافته است. اما مهم ترین تفاوت در این دوره، تقسیم مسابقات به دو حوزه جغرافیایی جداگانه است. بدین معنی که تیم های پیروز هر منطقه در فینال اصلی به میدان خواهند رفت تا قهرمان جام جهانی مشخص شود. گروههای A،C،EوG در نیوزلند و گروهای B،D،FوH در استرالیا مسابقه می دهند و تیم های برتر هر منطقه به مسابقه فینال راه خواهند یافت.
سایت های SVG و IBC در تاریخ ۱۷ جولای ۲۰۲۳ یعنی سه روز قبل از افتتاحیه نهمین دوره مسابقات جام جهانی فوتبال زنان گزارش هایی از نحوه پوشش رسانه ای این تورنومنت منتشر کردند.
شرکت HBS تولید و پخش این مسابقات را به میزبانی فیفا برعهده دارد. پنج تیم تولیدی شامل کارگردانان و تهیهکنندگان برای پوشش رسانه ای همه مسابقات که به شکل کاملاً از راه دور انجام خواهد شد،در یک مجتمع تلویزیونی در سیدنی استرالیا مستقر شده اند. مسابقات در استادیوم های ۱۰ گانه
( ۶ استادیوم در استرالیا و ۴ استادیوم در نیوزلند) برگزار می شوند. استقرار تیم های تولید تلویزیونی، در یک مکان ثابت مزیت هایی دارد که مهم ترین آنها اجتناب از سفر بین قارهای و طی کردن مسافت بیش از ۴ هزار کیلومتر بین استرالیا و نیوزلند است. این به معنی صرفه جویی در زمان، هزینه، نیروی انسانی و انرژی است.
مجتمع تولید سیدنی به واحدهای سیار (IP trucks) در استادیوم های دو شهر سیدنی و ملبورن متصل هستند و ارتباط هشت استادیوم دیگر با مجتمع سیدنی از طریق تکنولوژی IP flypacks (ارتباط از طریق اینترنت ماهوارهای) برقرار میشود. بدین ترتیب فقط بخشی از تیم تولید یعنی تصویربرداران و مدیران صحنه، در استادیوم ها حضور خواهند داشت و کارگردانی (سوئیچینگ دوربینها)، گرافیک، تصاویر آهسته و… به طور متمرکز در مجتمع سیدنی انجام میشود.
این دوره از جام جهانی زنان با ۲۱ تا ۲۵ دوربین (بسته به مرحله و اهمیت مسابقه) پوشش داده می شود که شامل دوربین های ثابت، دوربین کرین، دوربین عنکبوتی و دوربین پروازی با فرمت HD-HDR 1080p/50 است. علاوه بر این، پس از [J[VFI موفقیت آمیز جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، دوربین های سبک سینمایی (cine-style camera) در تمام مسابقات فعال خواهند بود.
نقشه چیدمان دوربین های جام جهانی زنان ۲۰۲۳
خریداران حق پخش مسابقات در کشورهای مختلف به محتوایی بسیار فراتر از آنچه در زمین مسابقه اتفاق می افتد نیاز دارند. آنها به دنبال تصاویری خوش آب و رنگ هستند که محتوایی جذاب داشته باشد و بینندگان را به کشور و شهرهای میزبان و حواشی مسابقات نزدیکتر کند. بنابراین گزارشهایی از تمرینات تیمها ، کنفرانسهای مطبوعاتی و…
برای برآورده کردن این نیازها FIFA و HBS بیش از ۳۰۰۰ ساعت محتوای طراحی شده برای نزدیک کردن طرفداران به آنچه در استرالیا و نیوزلند در حال رخ دادن است تولید خواهند کرد. FIFA TV بستههای ویدئویی ۲ دقیقهای را برای پخشکنندگان، تولید میکند تا به سرعت در برنامهها یا در شبکههای اجتماعی خود قرار دهند. همچنین یک برنامه جامع ۲۴ دقیقهای را از اتفاقات روزانه جام جهانی تولید می کند. هر دوی این محصولاتِ برجسته در مرکز تولید تلویزیون از راه دور فیفا در استاکلی پارک (Stockley Park) لندن تولید خواهند شد.
هرچند که تلویزیون فیفا از حدود ۱۸ ماه قبل از شروع جام جهانی، تولید محتوا را با ساخت ویدئوها و فیلمهای کوتاه برای معرفی کشورها و شهرهای میزبان، آنونس های تبلیغاتی، مصاحبهها و… آغاز کرده است. همچنین با تولید هشت برنامه ۲۶ دقیقهای، داستان تمام ۳۲ تیم شرکتکننده را شامل نحوه راهیابی آنها به جام جهانی، ویژگیهای خاص هر تیم و اینکه چه چیزهایی و چه کسانی را در باید در خود مسابقات مورد توجه قرار داد، بیان می کند.
نقشه چیدمان میکروفونهای جام جهانی زنان ۲۰۲۳
گرافیک نسل جدید
پس از نتایج موفقیتآمیز استفاده از گرافیکهای پیشرفته در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، در این مسابقات نیز با افزایش تعداد اطلاعات گرافیکی روی صفحه (on-screen) و تمام صفحه (full-screen) برای هر مسابقه، طبیعتاً میزان اطلاعات منتقل شده در مورد مسابقات به بینندگان بیشتر شده است. هدف از این اقدام، ارائه اطلاعاتی به بینندگان است که قابل درک، جالب و پشتیبان داستان مسابقه باشد. دادههای مورد نیاز هر مسابقه را بهطور متمرکز دپارتمان برنامههای عملکرد عالی فیفا ارائه می کند و تیمهای گرافیکی برای هر مسابقه (شامل هماهنگکننده داده ها، تولیدکننده گرافیک و اپراتور گرافیک) این موارد را جمعآوری و به صورت اطلاعات گرافیکی، تولید و روی آنتن می فرستند. بنابراین تیمهای گرافیک، روند مسابقه را دنبال و گرافیکهایی ارائه میکنند که به درک روایت بصری مسابقه کمک می کند.
گرافیک های روی صفحه در جریان مسابقه معمولاً در یک سوم پایینی تصویریا در گوشه بالای صفحه دیده می شوند تا اطمینان حاصل شود که چیزی از صحنه های کلیدی تصویرمسابقه پشت این حک های گرافیکی پنهان نمی ماند. گرافیک های تمام صفحه نیز قبل از شروع مسابقه، در بین دو نیمه و در پایان مسابقه استفاده می شوند. این گرافیک ها برای صاحبان حق پخش در کشورهای مختلف مفید است، زیرا می توانند از آنها به عنوان محتوایی برای تحلیل درون استودیویی یا بهعنوان محتوای گرافیکی دیجیتال در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی خود استفاده کنند.
پخش تصمیمات VAR در نمایشگر استادیوم
محصولات گرافیکی مرتبط با VAR (کمک داور ویدئویی) در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر دستاورد بزرگی بود و در این دوره نیز از گرافیکهای جذاب و منحصربه فرد که دید واضح و شفاف از روند تصمیمات VAR را در اختیار بینندگان قرار میدهد استفاده می شود. بدین معنی که انیمیشن های سه بعدی، موقعیت های آفساید را برای بیننده روشن میکنند. بررسی رویدادهای درون زمین به شکل قاب در قاب (PIP) پوشش داده میشوند. قاب بزرگ تر تصویر اصلی (معمولاً آهسته) را که به داور برای بررسی ارائه میشود نشان می دهد و در قاب کوچک تر نماهای عکس العملی از داور و بازیکنان قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، در جام جهانی ۲۰۲۳ زنان، به صورت آزمایشی تصمیمات بررسی VAR دراستادیوم برای تماشاگران پخش خواهد شد.
محتوای اضافی
یکی از پروژه های تیم تلویزیونی فیفا (FTTC) تولید محتواهای اضافی است که عمدتاً به مواردی غیر از پوشش زنده مسابقات می پردازد. ۳۲ تهیه کننده که به زبان مادری ۳۲ تیم حاضر در مسابقات، مسلط هستند، همراه با یک تیم تولید، ویدئوهایی را از حواشی مسابقات تیم خود تهیه می کنند. در واقع هرکدام از این تیم ها مسئولیت تولید رویدادهای متعلق به تیم خود را بر عهده خواهند داشت. یک تصویربردار محلی برای ضبط مصاحبههای اختصاصی با بازیکنان، مربیان و دیگر همراهان و همچنین تصویربرداری از جلسات تمرین تیم، با تهیه کننده مربوطه همراه خواهد بود. در روزهای مسابقه نیز این تیم تولیدی برای تهیه محتوای بیشتر مثل مصاحبه های قبل و بعد از بازی، شور و حال هواداران، پوشش اتاق رختکن (بعد از بازی) در ورزشگاه حضور خواهد داشت.
به علاوه تولیدکنندگان محتوا، ویدئوهایی را با نسبت ابعاد عمودی سازگار با گوشی موبایل در هر شهر میزبان با استفاده از مکان انحصاری و دسترسی به تصاویر پشت صحنه مسابقات ارائه میکنند. مانند ورود تیم ها، بازیکنان در زمین، گلها، لحظات پس از بازی، بازیکنان با خانواده و… محتواهایی است که برای پخش از پلتفرمهای مورد تأیید فیفا با نسبت های تصویری ۱:۱ ، ۴:۵ ، ۹:۱۶ و ۱۶:۹ تولید می شوند. برای اولین بار، فیفا یک محصول دیجیتالی اختصاصی برای TikTok ارائه می دهد که شامل پخش زنده، کلیپ ها، نمایش های روزانه و محتوای اینفلوئنسرهای منتخب است.
تمامی اطلاعات مربوط به هر مسابقه ثبت، دسته بندی و به مخاطب ارائه می شود. ردیابی بازیکنان، سرعت بازیکنان، مسافتی که هر بازیکن در زمان مسابقه طی کرده است و… این اطلاعات به صورت زنده در خروجی فیدهای مسابقات در اختیار بینندگان قرار می گیرد. همچنین اطلاعاتی با استفاده از نقشه های حرارتی، آمار دقت پاس، مقایسه عملکرد تک به تک بازیکنان دو تیم، مالکیت توپ و عملکرد کلی بازیکنان به مخاطب ارائه میشود. مجتمع تلویزیونی سیدنی فید (Feed)های متفاوتی برای صاحبان حقوق ارائه می دهد که شامل؛ فید بین المللی (BIF) ، فید بین المللی کلین (CIF) ، فید جهانی (WF) ، کانال محتوای اضافی (ACC) و کنفرانس خبری (زنده) مسابقات روز است.
جمعی از کارگردانان برجسته مسابقات ورزشی برای پوشش این دوره جام جهانی انتخاب شده اند ؛
- جیمی اوکفورد (Jamie Oakford) انگلستان
- جما نایت (Gemma Knight) انگلستان
- آنگوس میلار (Angus Millar) استرالیا
- دنی ملگر (Danny Melger) هلند
- سباستین فون فریبرگ (Sebastian Von Freyberg) آلمان
مجتمع IBC در شهر سیدنی که مرکز اصلی رویدادهای رسانه ای در جام جهانی فوتبال زنان ۲۰۲۳ فیفا است. بر سردراین مجتمع شعار این دوره از جام جهانی نصب شده است:
«فراتر از عظمت »در دوره قبلی این تورنومنت یعنی جام جهانی ۲۰۱۹ فرانسه تیم زنان ایالات متحده به مقام قهرمانی رسید.
حال باید منتظر شویم و ببینیم که کدام تیم جام قهرمانی را در بیستم آگوست ۲۰۲۳ در استادیوم المپیک شهر سیدنی بالای سر می برد و جایزه ۱۰ و نیم میلیون دلاری را بدست خواهد آورد.
صفحه ۳،نشریه تخصصی بسامد شماره ۱۳۲