خانه / کارگردانی / پوشش تلویزیونی فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۴

پوشش تلویزیونی فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۴

نویسنده: سعید آتشین- کارگردان- کارشناس ارشد برنامه سازی- مدرس فرم تلویزیون

 

در شبی (اول ژوئن ۲۰۲۴ –۱۲ خرداد ۱۴۰۳) که تیم فوتبال رئال مادرید با شکست دادن بروسیا دورتموند برای پانزدهمین بار به قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا دست یافت، یوفا پوشش و پخش تلویزیونی این مسابقه را که در حضور بیش از ۸۶ هزار نفر در استادیوم ومبلی شهر لندن برگزار شد به TNT Sports سپرده بود.

(TNT : گروهی از کانال‌های ورزشی تلویزیونی پولی در بریتانیا و ایرلند است.

اکنون متعلق به برادران وارنر دیسکاوری و گروه BT است و برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ فعالیت خود را آغاز کرد.)

 

برای کارگردانی این مسابقه «راب لوی» Rob Levi یکی از کارگردانان ارشد TNT انتخاب شد.

 

 

این مسابقه با ۴۳ دوربین و با کیفیت UHD-HDR-1080p50 تولید و پخش گردید.

 

کیفیت صدای این مسابقه در فید HD از نوع دالبی فراگیر Dolby surround و در فید UHD از نوع دالبی اتموس همه جانبه Dolby Atmos Immersive بود.
نقشه دوربین این مسابقه را SVG منتشر کرده است و در ادامه به بررسی این چیدمان خواهیم پرداخت.

ساختار استادیوم ومبلی لندن به شکلی است که سکوی دوربین اصلی در سمت مقابل نیمکت های ذخیره و منطقه اداری (Official Area) زمین مسابقه قرار دارد.

دوربین گذاری این مسابقه به شرح زیر است :

 

۱- دوربین اصلی (Main Camera) : در امتداد خط مرکزی زمین و در ارتفاع بالاترین سکوی طبقه اول استادیوم نصب شده است که با نسبت زوم ۲۰x نمای اصلی مسابقه را ارائه می دهد.

۲- دوربین بسته (High Close up) : در کنار دوربین اصلی نصب می شود و به وسیله لنزی با نسبت زوم ۸۶x نمای مکمل قاب اصلی را ارائه می دهد ؛ نمای تمام قد از بازیکن صاحب توپ + توپ در جریان مسابقه و نماهای بسته تر از بازیکنان و داور در توقف مسابقه

۳- دوربین مرکزی کنار زمین (Pitchside halfway) : در امتداد خط مرکزی و همسطح زمین مسابقه روی پایه-صندلی گردان (Orbiter) نصب شده است. لنز این دوربین نسبت زوم ۸۶x دارد و دارای امکان ارائه تصاویر آهسته سوپر اسلوموشن (SSM) است.

۴- دوربین بسته اضافه (Additional Close up) : در کنار دوربین اصلی و همانند دوربین شماره ۲ نماهای مکمل ارائه می دهد و دارای لنزی با نسبت زوم ۸۶x است. تقسیم وظایف برای این دو دوربین توسط کارگردان انجام می شود. به طور مثال دوربین شماره ۲ نمای بازیکنان و دوربین شماره ۴ نمای داور را ارائه می دهد. یا در موقعیت خطا می توان در دکوپاژ ضارب-مضروب از این دو دوربین استفاده کرد.

۵- دوربین استدی کم چپ (Steadicam left) : کابل تصویر ندارد و بی سیم (RF) است و نسبت زوم ۲۲x دارد. دنبال کردن بازیکنان صاحب توپ در کنار خط و نزدیک نقطه کرنر چپ، بازیکن زننده ضربه کرنر چپ و شادی گل جزو وظایف اصلی آن است . در این مسابقه وظایف دیگری هم دارد مانند: پوشش ورود بازیکنان به زمین، در آغاز دو نیمه، پوشش دالان استادیوم ( میکسدزون Mixed-zoon) همچنین مراسم آغاز مسابقه (اجرای سرود، تعیین زمین، دست دادن بازیکنان و…)

 

۶- دوربین استدی کم راست (Steadicam right) : همانند دوربین شماره ۵ کابل تصویر ندارد و بی سیم (RF) است و نسبت زوم ۲۲x دارد. دنبال کردن بازیکنان صاحب توپ در کنار خط و نزدیک نقطه کرنر راست، بازیکن زننده ضربه کرنر راست و شادی گل جزو وظایف اصلی آن است.

۷- پایین پشت دروازه چپ – دور (Low behind goal left far) نصب شده روی کالسکه روباتیک (Buggy) با نسبت زوم ۸۶x که در مراسم اهدای جام نیز وظایفی به عهده دارد.

۸- پایین پشت دروازه راست – دور (Low behind goal right far) با نسبت زوم ۸۶x و امکان ارائه تصاویر آهسته سوپر اسلوموشن (SSM) را دارد.

۹- پایین پشت دروازه چپ – نزدیک محوطه ۶ قدم (Low behind goal left near 6y) با نسبت زوم ۸۶x و امکان ارائه تصاویر آهسته سوپر اسلوموشن (SSM) را دارد.

۱۰- پایین پشت دروازه راست – نزدیک محوطه ۶ قدم (Low behind goal right near 6y) با نسبت زوم ۸۶x و روی کالسکه روباتیک (Buggy) نصب شده است.

۱۱- دوربین مرکزی کنار زمین معکوس (Central low reverse) در زاویه مقابل دوربین شماره ۳ همسطح زمین مسابقه و روی پایه-صندلی گردان (Orbiter) نصب شده است. دارای نسبت زوم ۸۶x و امکان ارائه تصاویر آهسته سوپر اسلوموشن (SSM) را دارد.

۱۲- دوربین آفساید/ محوطه ۱۶متر (جریمه) چپ (۱۶m left) با نسبت زوم ۲۲x

۱۳- دوربین آفساید/ محوطه ۱۶متر (جریمه) راست (۱۶m right) با نسبت زوم ۲۲x

۱۴- دوربین عکس العملی مربی(بروسیا دورتموند) راست (Right manager camera) با نسبت زوم ۸۶x

 

۱۵- دوربین عکس العملی مربی (رئال مادرید) چپ (left manager camera) با نسبت زوم ۸۶x

۱۶- دوربین عکس العملی تماشاگران(رئال مادرید) پشت دروازه چپ (Cinestyle fan camera left) روی دست با کیفیت تصویر سینمایی و بدون کابل تصویر (بی سیم RF) است.

۱۷- دوربین عکس العملی تماشاگران(بروسیا دورتموند) پشت دروازه راست (Cinestyle fan camera right) روی دست با کیفیت تصویر سینمایی و بدون کابل تصویر (بی سیم RF) است.

۱۸- دوربین عنکبوتی/نمای هوایی (Aerial camera) با لنز زاویه باز (WD :Wide Angle)

۱۹- دوربین جیب/کرین چپ (Jib camera left) با طول بازوی ۹ متری پشت دروازه چپ نصب می شود.

 

۲۰- دوربین جیب/کرین راست (Jib camera right) با طول بازوی ۹ متری پشت دروازه راست نصب می شود.

۲۱- دوربین درون دروازه چپ (Polecam left mini) دوربین کوچک با لنز زاویه باز (WD :Wide Angle) روی بازوی کوتاه متحرک، پشت تور دروازه چپ نصب می شود.

 

۲۲- دوربین درون دروازه راست (Polecam right mini) دوربین کوچک با لنز زاویه باز (WD :Wide Angle) روی بازوی کوتاه متحرک، پشت تور دروازه راست نصب می شود.

۲۳- پشت دروازه بالا چپ (High behind goal left) با نسبت زوم ۲۲x

۲۴- پشت دروازه بالا راست (High behind goal right) با نسبت زوم ۲۲x

۲۵- دوربین مرکزی زاویه معکوس (Central reverse angle camera) با نسبت زوم ۸۶x در ارتفاع و زاویه معکوس دوربین اصلی (شماره ۱) نصب می شود.

۲۶- دوربین کرنر دور چپ (Corner camera left) در گوشه کنج سکوهای مشرف بر نقطه کرنز دور چپ نصب می شود. لنز این دوربین نسبت زوم ۸۶x و امکان ارائه تصاویر آهسته سوپر اسلوموشن (SSM) را دارد.

۲۷- دوربین کرنر دور راست (Corner camera right) در کنج سکوهای مشرف بر نقطه کرنز دور راست نصب می شود. لنز این دوربین نسبت زوم ۸۶x و امکان ارائه تصاویر آهسته سوپر اسلوموشن (SSM) را دارد.

 

۲۸- دوربین هلی شات (Helicopter) نصب شده روی سیستم لرزه گیر Gyro با نسبت زوم ۴۵x

۲۹- دوربین زیبانمای داخلی (Internal beauty cam) با لنز زاویه باز (WD :Wide Angle)

 

۳۰- دوربین ثابت کنترلی تونل انتظار بازیکنان برای ورود به زمین (Remote central hothead in holding area) با لنز زاویه باز (WD :Wide Angle)

۳۱- دوربین زیبانمای خارجی (Internal beauty cam) با لنز زاویه باز (WD :Wide Angle) در خیابان المپیک نمای بیرونی ورزشگاه ومبلی را با لنز زاویه باز (WD :Wide Angle) ارائه می دهد.

۳۲- دوربین زیبانمای مرکزی از زاویه معکوس (Reverse central beauty) با لنز زاویه باز (WD :Wide Angle)

۳۳- دوربین تکنولوژی خط دروازه چپ (Goal line technology left) با لنز زاویه باز (WD :Wide Angle)

۳۴- دوربین تکنولوژی خط دروازه راست (Goal line technology right) با لنز زاویه باز (WD :Wide Angle)

۳۵،۳۶ و ۳۷ – دوربین روی دست (Handheld cam) با نسبت زوم ۲۲x نماهای ورود تیم ها به استادیوم، مصاحبه قبل از بازی با مربیان، تونل انتظار، رختکن ها قبل و بعد از مسابقه و…

۳۸ و ۳۹- سالن کنفرانس خبری (Press conference) با نسبت زوم ۲۲x نماهای معرف صحنه و بسته مربیان را ارائه می دهند.

۴۰- رسانه پوشش دهنده مسابقه توضیحی در مورد این دوربین ارائه نداده است.

۴۱- نمای تاکتیکی/مربیگری (Tactical/Coaching feed) نمای تاکتیکی ارائه می دهد که در جریان مسابقه استفاده نمی شود و برای مربیان و آنالیز مسابقه استفاده می شود. لنز این دوربین نسبت زوم ۲۲x دارد.

۴۲ و ۴۳- دوربین های ثابت کنترلی در دیواره نیمکت بازیکنان ذخیره نصب می شود. (Remote bench camera) با لنز زاویه باز (WD :Wide Angle)

 

نسبت زوم (Zoom Ratio) :

قدرت بزرگنمایی یک لنز زوم براساس عددی سنجیده می شود که معمولا روی بدنه لنز باکس درج می شود. این عدد را فاکتور ایکس X Factor یا نمره ایکس X Number می نامند که از تقسیم عدد بلندترین فاصله کانونی بر کوتاه ترین عدد فاصله کانونی یک لنز زوم بدست می آید.


به طور مثال در یک لنز زوم که بر بدنه آن عدد ۸۶ نوشته شده است، بلندترین فاصله کانونی این لنز ۸۰۰ و کوتاه ترین فاصله کانونی آن ۹/۳ است که با توجه به تقسیم آنها بر یکدیگر بدست می آید.  

 

صفحه ۵ نشریه تخصصی بسامد شماره ۱۴۵

حتما ببینید

به سوی تراز جهانی… (تحلیل فرم مناظره های ریاست جمهوری ایران)

ساختار فرم مناظره های چند کاندیدایی (Multi Candidates) و دو طرفه (Head to Head) در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *