خانه / تدوین / آیا M1 برای تدوین مناسب است!

آیا M1 برای تدوین مناسب است!

نویسنده: روح الله امیرتیمور- تدوینگر- کارشناس تدوین تلویزیونی

البته منظورم تفنگ M1 Garand نیست اما اگر تدوینگر نیستید و یا کار شما به نوعی به ویدئو مربوط نمی‌شود احتمالا این مطلب برای شما بی‌اهمیت است!

با پیشرفته شدن پردازنده‌هایی که در موبایل استفاده می‌شوند این ایده نمایان شد که چرا آنها را در کامپیوتر استفاده نکنیم؟! تا هم از نظر سرعت و هم از نظر مصرف انرژی و تولید گرما به سطح مناسب‌تری برسیم.
ایده‌ی پردازنده های ARM از سال ۱۹۸۳ در انگلستان آغاز شد. (قابل توجه کسانی که می‌خواهند در زمان کوتاه به نتایج بزرگ برسند!)

کمپانی Acorn مبدع این ایده بود که بجای پردازش‌ها و دستورالعمل‌های پیچیده در محاسبات کامپیوتری از کدهای کمتر و سریعتر استفاده کنیم. و پیچیدگی کار را کاهش دهیم.

بعدها تکنولوژی ARM در موبایل‌ها فراگیر شد. در سال ۲۰۰۸ اپل لیسانس تولید پردازنده بر اساس تکنولوژی ARM را خریداری کرد و پردازنده A6 را ساخت که در موبایل های iPhone بکار گرفته شد و روند تکمیل آن ادامه پیدا کرد.
سرعت پردازنده A6 اپل تا رسیدن به A14 حدود ۳۰۰ درصد رشد سرعت داشته است.
تست های مقایسه کارکرد آیفون ۱۲ با پردازنده های Core i9 آغاز شده بود و پردازنده A14 در خصوص ویدئو عملکرد بهتری داشت! پردازنده i9 اینتل ۱۲۵وات انرژی مصرف می‌کند در حالی که انرژی مصرفی در پردازنده A14 حدود ۵ وات است.
در سال ۲۰۱۹ سرعت پردازش ویدئوی iPad از MacBookPro با پردازنده اینتل سریعتر شد.
این آزمایش‌ها نوید استفاده از تراشه‌های ساخت اپل در کامپیوتر را می‌داد و نهایتا در انتهای سال ۲۰۲۰، M1 راهی دنیای کامپیوترهای شخصی شد.
این تراشه هم اکنون سریعترین پردازنده‌ی دنیاست و باعث شدت یافتن مسابقه برای سرعت بالاتر کامپیوترها شده است و بی شک این به نفع کسانی است که از کامپیوتر استفاده می‌کنند!
سالها منتظر بودیم که با عدد فرد ۳-۵-۷ و i9 سرعت بالاتر در CPU اینتل را تجربه کنیم اما با ارائه M1 به بازار باید منتظر تغییرات اینتل نیز باشیم.
M1 از یک CPU اینتل سریعتر و ارزان‌تر است. مصرف برق و تولید گرمایی معادل ۲۰ درصد یک CPU اینتل را دارد. به همین دلیل تقریبا بدون صدا کار می‌کند و سیستم خنک کننده آن کمتر کار می‌کند.

اما توجه داشته باشید که M1 یک CPU نیست!

به شکل معمول کامپیوترها تراشه‌های متعددی دارند که هر کدام از آنها عهده‌دار یک کار است مثلا GPU پردازنده تصویر است و CPU محاسبات کامپیوتر را بر عهده دارد.
اما M1 اینها را در خود جمع کرده و مجموعه‌ای شامل پردازنده – کارت گرافیک – رم – هارد و پردازنده تصویر یا ISP . . . است. ISP در M1 یکی از عوامل افزایش قابلیت‌های این تراشه در کار با تصویر است.
پس بعد از خرید یک مدل قادر به افزودن هارد و یا رم آن و یا تغییر کارت گرافیک آن نیستید. در واقع یک سیستم در یک چیپ و یا به فارسی (تراشه) خلاصه شده است.
در خصوص کار با ویدیو و فایل‌های گرافیکی تراشه M1 دارای دو واحد کمک کننده به کارت گرافیکی است.
– Media encode and decode engines
– Advanced image signal processor
این دو قابلیت باعث می‌شود که فقط CPU و GPU در رندر تصویر درگیر نباشند .

مثلا اگر یک پروژه تدوین را اصلاح رنگ کنید و یا افکتی خاص به تمام تصاویر بدهید زمان خروجی نهایی تغییر چندانی نمی‌کند!

ممکن است CPU i9 در خروجی یک پروژه در نرم‌افزار تدوین با فرمتH.264 کمی سریعتر باشد اما Advanced image signal processor به تراشه M1 کمک می‌کند که در نمایش فایل‌ها در تایم‌لاین و به هنگام تدوین سریعتر و راحت‌تر باشد و نرم افزار برای نمایش بی‌درنگ فایل‌ها در تایم‌لاین دچار مشکل نشود.
اما تراشه M1 در خروجی HEVC 4K یا همان H.265 سریعتر است. یعنی با فرمت جدید سازگارتر است.
همچنین تبدیل فرمت‌ها برای ساخت پروکسی نیز حدود سه برابر سریعتر انجام می‌شود. (البته در این سیستم اگر هارد مناسبی هم دارید در تدوین ۴K نیازی به پروکسی نیست!)
به هر حال M1 به عنوان اولین تراشه‌ی اختصاصی مک بیش از اندازه انتظار ظاهر شده و احتمالا در بروز رسانی‌های آینده خود شگفتی‌های بیشتری خواهد داشت.

تجربه شخصی؛

هم اکنون از یک MacMini جدید با تراشه M1 و ۱۶ گیگابایت رم استفاده می‌کنم. قیمت این دستگاه حدود ۱۰۰۰ دلار است.
برای تدوین، بخصوص در تایم‌لاین‌های طولانی پیشنهاد می‌کنم که رم دستگاه را به ۱۶ ارتقاء‌ دهید. گرچه رم ۸ نیز پاسخگوی کارهای معمول شما هست.
در واقع چون این تراشه یکپارچه است اگر به رم بیشتری برای پردازش احتیاج داشته باشد از هارد SSD داخلی خود استفاده می‌کند. اما رم ۱۶ بهتر است! ولی ۲۰۰ دلار گران‌تر می‌شود.
درگاه پیش‌فرض شبکه این دستگاه ۱G است. اگر می‌خواهید یک شبکه بین کامپیوتری برای تدوین بسازید و با تصاویر با کیفیت HD و یا ۴K سروکار دارید، حتما درگاه شبکه را هم به ۱۰G ارتقاء دهید که این هم با پرداخت ۱۰۰دلار اضافه ممکن است!

هم اکنون دستگاه‌های جدید MacBookPro و iMac نیز از این تراشه استفاده می‌کنند اما لپ تاپ MacBookPro ارتباط شبکه Ethernet ندارد و iMac نیز Ethernet 1G دارد و در حال حاضر یعنی در مردادماه ۱۴۰۰ قابلت ارتقاء‌ به ۱۰G را ندارد پس اگر در ایجاد یک شبکه بین کامپیوتری برای تدوین مُصر هستید از دستگاه MacMini استفاده کنید.
راهی بسیار ارزان که بتوانیم سرعت مناسب تحت شبکه‌ را فراهم کنیم و از اتلاف زمان و اعصاب فرآوانی که هم‌اکنون در واحدهای تدوین کانال‌های تلویزیونی جریان دارد جلوگیری کنیم.

حالا بیشتر شبکه‌هایی که برای تدوین وجود دارد نهایتا از سرعت ۱۰۰۰ استفاده می‌کنند که اصطلاحا ۱G نامیده می‌شود و این سرعت برای تدوین فایل‌های تصویر SD مناسب بوده اما جوابگوی فرمت‌های بسیار سنگین‌تر نیست و باید ارتقاء‌ داده شود.کپی کردن فایل‌های تصویر از Server روی کامپیوتری که با آن تدوین می‌کنیم هم خاصیت کار کردن تحت شبکه را بکلی از بین می‌برد.

– عزیزان توجه کنید که با هاردهای جیبی اکسترنال نمیتوانیم سرعت مناسب تدوین را تجربه کنیم.
اگر تصاویر کمی دارید از هارد داخلی دستگاه که SSD است استفاده کنید و بعد از آن اولویت با هارد اکسترنال SSD است – بعد هاردهای آداپتور دار که برق خود را از کامپیوتر تأمین نمی‌کنند – و در درجه آخر هاردهایی که برق خود را از همان درگاهی که اطلاعات را منتقل می‌کنند تأمین می‌کنند و سرعت ۵۴۰۰ دارند! این مورد آخر برای نگهداری اطلاعات و یا جابجایی آن مفید است اما مناسب تدوین نیست.

سرعت هارد در سرعت تدوین تأثیر بسزایی دارد. سرعت هاردهای SSD هم تفاوت فراوانی با هم دارند SanDisk اکسترنال دارای سه سرعت ۵۰۰ – ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ مگابایت در ثانیه است که طبیعتا قیمت‌های متفاوتی دارند.
در کامپیوترهای جدید درگاه USB – Type C قرار داده شده که با یک هارد SSD اکسترنال که از همین درگاه برخوردار است سرعت بسیار بالاتری از ارتباط با USB – A فراهم می‌شود.
مثلا می‌توانید یک فایل ۳۰ گیگابایتی را در زمان یک دقیقه کپی کنید!

امیدوارم این نکات به شما برای انتخاب دستگاه مناسب کمک کند. اما نمی‌دانم چرا به یاد داستان گدایی افتادم که باز شاهی بر شانه او نشست و به سلطنت رسید اما شبها لباس ژنده برتن می‌کرد و به گدایی بر سر بازار می‌رفت چون عاشق صدای سکه‌های بی ارزشی بود که روی زمین می‌افتاد و به آن صدا عادت کرده بود.


منابع:
https://www.apple.com/mac-mini/
https://www.youtube.com/watch?v=cAjarAgf0nI
https://www.youtube.com/watch?v=OuF9weSkS68
https://www.youtube.com/watch?v=fEqtPiHq3O8

نشریه تخصصی بسامد شماره ۱۰۸

حتما ببینید

تدوین یک پروژه بزرگ(قسمت سوم)

سومین بخش از مقاله تدوین یک پروژه‌ی بزرگ را می‌خوانید  در مقالات قبلی به مراحل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *