خانه / رسانه / جایگاه تولید محتوا از راه دور (Remote Production) در دوره کرونا (بخش دوم)

جایگاه تولید محتوا از راه دور (Remote Production) در دوره کرونا (بخش دوم)

 

نویسنده: زهره مقیمی

بخش دوم

نگاهی به زیرساخت‌های لازم در فرآیند تولید از راه دور

 
مقدمه

 

در قسمت اول این مقاله، مفهوم تولید محتوا از راه دور توصیف و به چالش‌ها و فرصت‌های ناشی از کرونا و همچنین به برخی الزامات تولید از راه دور در صنعت رسانه همچون سرعت در انتقال فایل‌های حجیم و امکان مدیریت آسان مبتنی بر وب برای مدیریت چرخه کاری اشاره شد.

در قسمت دوم به زیرساخت‌هایی اشاره می‌شود که عموماً با هدف تولید از راه دور شکل نگرفته‌اند، اما وجود و توسعه آنها تولید محتوا از راه دور را تسهیل کرده است.

در دو قسمت باقیمانده مقاله به محصولات و راهکارهای ارائه شده از سوی شرکت‌ها مرتبط با تولید محتوا از راه دور اشاره خواهد شد و در نهایت با ارائه یک نمونه تولید محتوا از راه دور و جمع‌بندی مباحث و ارائه نکات قابل توجه برای سازمان این مطلب پایان می‌پذیرد.

 

بخش اول مقاله را در لینک زیر بخوانید:

جایگاه تولید محتوا از راه دور (Remote Production) در دوره کرونا(قسمت اول)

 

 

 نگاهی به زیرساخت‌های لازم در فرآیند تولید از راه دور

به‌تدریج که تحمل محدودیت‌‌های کرونا در سراسر جهان ساده‌تر می‌شود، نقش آن به‌عنوان شتاب‌دهنده بیشتر آشکار می‌شود. برخی از روندها در صنعت برودکست و رسانه تا کنون نیز مطرح و در حال کار بوده‌اند، برای مثال رشد چرخه‌های کاری از راه دور و مبتنی بر همکاری[1] در پس‌تولید، مشارکت از راه دور در رویدادهای زنده و تولید مجازی. اما کرونا این موضوعات را از گزینه‌ای لوکس به یک نیاز واقعی تبدیل کرده است. (1)

در این قسمت از مقاله، به چند فناوری اشاره می‌شود که هر یک در مسیر خود ایجاد شده و توسعه یافته‌اند. ظرفیت ایجاد شده بر اثر این فناوری‌ها امکان کاربرد‌هایی را فراهم می‌کند که گاه متأثر از هم‌افزایی آنهاست. یکی از این کاربردها تولید محتوا از راه دور است.

1 . تولید مجازی[2]

در حالی که پس‌تولید در روزهای کرونایی تقریباً بدون وقفه قابل انجام بوده است، اما تولید به‌تازگی رشد خود را در پیش گرفته است. با نگرانی نسبت به موج‌های احتمالی بعدی بیماری فناوری تولید مجازی جای خود را باز خواهد کرد.

برخی از فناوری‌های پیشران تولید مجازی پیچیده هستند، اما مفهوم آن نسبتاً ساده است؛ تولید مجازی به فیلم‌سازان/ برنامه‌سازان اجازه می‌دهد که طراحی، به‌تصویر کشیدن و تکمیل همه مراحل تولید خود را در عرصه دیجیتال انجام دهند. خواه این کار بستن صحنه‌ها[3] و تهیه پیش‌تصویر فیلم‌برداری‌ها[4] باشد، یا ضبط حرکت (موشن کپچر)[5]، استفاده از صفحه نمایش‌های ال‌ای‌دی[6] برای کارهای ترکیبی زنده[7] یا استفاده از رندر[8] بلادرنگ برای اینکه به کارگردان یا تصویربردار نشان داده شود که چگونه مؤلفه‌های حقیقی و رایانه‌ای با هم تعامل می‌کنند؛ همه اینها در حیطه تولید مجازی هستند. برخی تولیدات در کل فرآیند تولید خود در قالب تولید مجازی درآمده‌اند، در حالی‌که سایر تولیدات تنها از برخی از مؤلفه‌های تولید مجازی استفاده می‌کنند. هنگامی که همه یا بخشی از فرآیند تولید مجازی می‌شود، با افزایش اثربخشی ناشی از آن، تولید بیشتر، ارزانتر، سریع‌تر و در واقع بهتر انجام می‌شود.

تولید مجازی مرتباً بهتر می‌شود. شرکت «اپیک‌گیمز»[9] اخیراً قدرت موتور بازی بلادرنگی را با عنوان «آن‌ریِل انجین 5»[10] به‌نمایش گذاشته که قابلیت‌های بلادرنگ جدیدی همراه با کیفیت بهتر تصاویر به آن اضافه شده است، به‌طوری‌که تشخیص واقعیت با دنیای مجازی در آن تقریباً غیرممکن است. کارگردانان می‌توانند با استفاده از سامانه‌هایی دقیقاً ببینند چگونه هنرپیشه‌ها در فضای محیطی مجازی قرار گرفته‌اند و به‌سرعت صحنه‌ها را تنظیم و تکرار کنند. در برخی حالت‌ها نیاز به کار در محل تصویربرداری کاهش می‌یابد یا حتی به صفر می‌رسد و مزایایی همچون کاهش هزینه‌های حمل و نقل، کاهش تأثیرات ناشی از محیط و در کل امکان‌پذیر کردن کار در شرایط همه‌گیری را در پی دارد. با پیشرفت نسل بعدی نرم‌افزارها حتی این امکان فراهم می‌شود که آنچه با دوربین ثبت می‌شود نیاز به کار کمتری در مرحله پس‌تولید داشته باشد. لازم است توجه شود فنون مورد استفاده در تولید مجازی برای انواع محتوا کاربرد دارد، اغلب تصور بر این است که تصاویر تولید شده با گرافیک رایانه‌ای (CG)[11] لزوماً مربوط به فضا یا تصاویر تخیلی است، اما موتورهای بازی فعلی می‌توانند تصویر زیبایی را از هر مکان اعم از مکان‌های درون فضای بسته یا مکان‌های بیرونی خلق کنند. با استفاده از فتوگرامتری (تصویرسنجی)[12] می‌توان مکان‌های موجود در زندگی واقعی را ثبت و با جزئیات زیاد مجدداً خلق کرد، از یک مجموعه وسایل در یک آپارتمان گرفته تا تصاویر یک خیابان قدیمی در لندن؛ با این فنون، اقتصاد تولید فیلم و محتوای تلویزیونی دچار تغییرات شگرفی در طی سال‌های آینده خواهد شد. این فناوری همچنین از سوی «سونی‌پیکچرز»[13] در تهیه 100 مصاحبه از مکانی شلوغ که امکان مصاحبه در آن خیلی سخت بود به‌کار گرفته شد که تشخیص نتیجه آن از دنیای واقعی تقریباً غیرممکن بود.

عواملی که سبب پذیرش صحنه‌های مجازی می‌شود، شامل انعطاف‌پذیری، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و خلاقیت، در حال حاضر به‌سرعت برای تولید فیلم و برنامه‌های تلویزیونی مطرح می‌شود. این موارد پیش از این نیز به‌اندازه کافی متقاعد کننده بودند تا استفاده از آنها را توجیه‌پذیر کند، اما هم‌اکنون با مطرح شدن چرخه کاری و پس‌تولید از راه دور، کرونا رفع این نیاز را چند سال جلوتر انداخته است. (1)

 

2 . راهکار ابری

در فضای آزمون راه‌حل‌های جدید و نامطمئن در همه‌گیری کرونا در سطح جهان، محاسبات ابری هیچ گاه تابه‌حال به این اندازه مهم نبوده است. این راهکار امکان چرخه کاری از راه دور را برای محافظت از اعضای تیم‌ها فراهم می‌کند.

واقعیت این است که زیرساخت‌های مرسوم برای بسیاری از برودکسترها در مدت‌های طولانی به‌خوبی کار کرده است و به‌همین دلیل آنها تمایلی به ورود به حوزه ابری ندارند! برای آنها ایجاد موازنه میان شرایط بحرانی (در مواردی همچون نیازهای بلادرنگ[14] و وضوح بالا[15]) با نیاز به ارتباط تیم‌هایشان از مناطق جغرافیایی مختلف و راه دور سخت و سخت‌تر می‌شود، هزینه‌ها هم به‌عنوان عامل مهم مطرح است. همان‌طور که چنین پیشران‌هایی برودکسترها را به خروج از منطقه راحتی[16] خود فرا می‌خواند، راهکار ابری نیز رو به سوی بالغ شدن می‌رود. با این نگاه، می‌توان بهترین نامزدها را برای راهکار ابری به‌صورت زیر برشمرد:

  • چندین سایت فیزیکی که قصد دارند چرخه کاری یکپارچه[17] داشته باشند و امکان به‌اشتراک‌گذاری محتوا در مکان‌های مختلف و در لایه‌های مختلفی در فضای ذخیره‌سازی برای آنها وجود داشته باشد.
  • پروژه‌هایی که نیاز به چرخه کاری موقت یا تولید از راه دور دارند و نیاز است برودکستر مکان‌هایی را از راه دور به ساختمان اصلی برودکستر متصل کند. بحران فعلی کرونا مثال کاملی از این موقعیت است.
  • نیاز عمومی به مدیریت هزینه‌ها با کاهش زیرساخت‌ها و همگام بودن با فناوری در شرایط تغییرات سریع

فرآیند مربوط به محتوا یکی از موارد مهم است که از گرفتن تصویر (یا سایر انواع محتوا) آغاز شده و مسیر تولید و در نهایت خروجی گرفتن و پخش و انتشار[18] را طی می‌کند و مدیریت این مراحل در تمام طول مسیر ضرورت دارد. در هر مرحله فرصتی برای یکپارچه شدن با فضای ابری وجود دارد، اما این فرصت‌ها وابسته به نیازهای معین چرخه کاری هستند. در صورت وجود منابع زنده زیاد، انتقال محتوای با کیفیت بالا به فضای ابری چالش‌برانگیز است. اگر قرار باشد خدمت اُتی‌تی (OTT) ارائه شود، ارائه محتوا با استفاده از فضای ابری مفیدتر هم خواهد شد. موفقیت سامانه‌های مبتنی بر ابر به این بستگی دارد که آیا راهکار ابری راه‌حل مناسبی برای مسئله موجود است؟! در مسئله‌ای که می‌توان آن را از طریق دیگری بهتر انجام داد، نباید به دنبال نسخه مبتنی بر ابر بود. این نوع نگاه ممکن است چرخه کاری را به‌خطر بیندازد، در حالی که نگاه قبلی در مسیر ارتقا قرار دارد.

سازمان‌های رسانه‌ای به‌دنبال سامانه‌هایی هستند که در سراسر زنجیره رسانه انعطاف و اطمینان‌پذیری اثبات شده داشته باشند تا بتوانند با کمک آنها همچنان در کار خود استمرار داشته باشند. (2)

 

3 . راهکارها و سامانه‌های نرم‌افزاری

پیش از این راجع به مجازی‌سازی تولید صحبت شد، اما «چرخه کاری تولید» به ابزارهای دیگری هم نیاز دارد. صنعت تلویزیون در سال 2020 تغییرات شدیدی را تجربه کرده است. (3) از ابتدای شیوع کرونا در جهان، افزایش 5 برابری در استفاده از چرخه‌های کاری از راه دور در برودکسترها رخ داده است. (4) اما این پرسش پدید می‌آید که اگر جهان به دوره پیش از کرونا باز گردد، آیا چرخه‌های مرسوم کاری به همان حالت قبلی خواهد بود؟ سخت‌افزارهای کنونی به‌زودی کنار نخواهند رفت، اما مشهود است که راهکارهای نرم‌افزاری انعطاف‌پذیری[19]، مقیاس‌پذیری[20] و سازگاری[21] ایجاد می‌کنند و نگاه جدیدی در تحمل خطا[22] مطرح می‌کنند، به‌شیوه‌ای که چرخه‌های کاری مبتنی بر سخت‌افزار هرگز نمی‌توانستند و نخواهند توانست. کرونا این مسئله را واضح کرده است.

لازم است که یک مرحله از چرخه کاری را در پیش روی خود قرار دهیم و سپس از خود بپرسیم آیا این مرحله، تنها می‌تواند در محل برودکستر در دسترس باشد یا می‌توان آن را به هر صفحه نمایشی که افراد در اختیار دارند برد؟ پاسخ به احتمال زیاد دومی خواهد بود که با استفاده از خدمات ابری یا مرکز داده برودکستر قابل انجام است. برای اینکار لازم است نمونه مجازی سوئیچ‌ها، موتورهای گرافیکی و سایر ابزارهای تولید زنده ایجاد شوند و هر جا که لازم باشد به‌کار گرفته شوند. کلیدواژه‌های فضای ابری و مجازی‌سازی در اینجا مطرح هستند! اما در حقیقت این دو تنها ابزارهایی برای رسیدن به هدف هستند. نرم‌افزار آن چیزی است که به کاربران امکان دسترسی به ابزارهای راه دور را می‌دهد. نرم‌افزار امکان کار از راه دور به‌صورت بلادرنگ را فراهم می‌کند. اینکه نرم‌افزار کجا مستقر شده اهمیتی ندارد، مادامی‌که در هر زمان و هر مکان که نیاز باشد در دسترس قرار بگیرد. ممکن است این مکان در یک استودیوی خاص، در ساختمانی دیگر، در شهری دیگر یا حتی در منزل یک فرد باشد. نرم‌افزار همان چیزی است که فرمول بازی را تغییر می‌دهد. (3)

 

4 . نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G)

پژوهشی از سوی مؤسسه وان‌پُل[23] از برودکسترهای سراسر جهان بر اساس سفارش شرکت نِویان[24] که در حوزه طراحی و توسعه فناوری‌های تولید مجازی و نرم‌افزاری فعال است انجام شده و بر اساس آن، 92 درصد برودکسترها بیان کرده‌اند که آمادگی پذیرش فناوری 5G را طی دو سال آینده[25] دارند و تولید از راه دور به‌عنوان مورد انتظارترین کاربری این فناوری مطرح شده است.

با بررسی کاربری‌های بالقوه برای این فناوری، تقریباً دو سوم برودکسترهای مذکور، امکان تولید از راه دور را کاربری اول برای پذیرش این فناوری مطرح کرده‌اند، درحالی‌که 61 درصد آن را با هدف استفاده به‌عنوان شبکه توزیع و جایگزین بالقوه پخش دیجیتال زمینی[26]، ماهواره‌ای یا کابلی مطرح کرده‌اند. البته پیش از این در گزارشی که اتحادیه برودکسترهای اروپایی، ای‌بی‌یو[27] منتشر کرده مطرح شده بود که 5G شرایط لازم به‌عنوان شبکه توزیع هم برای برودکسترهای خدمات عمومی و هم برودکسترهای تجاری را داراست، البته موانع ساختاری جدی برای این کار وجود دارد که برای تحقق ظرفیت 5G نیاز است این موانع رفع شود.

در گزارش مذکور نتیجه‌گیری شده که از نظر فنی این فناوری الزامات برودکسترها را در توزیع خدمات خطی به ابزارهای پرتابل برآورده می‌کند، اما نیاز به تخصیص طیف وجود دارد و باید توجه شود که باندوسیع موبایل 5G اساساً برای تحویل محتوای یونی‌کست[28] و خدمات غیرخطی بنا شده است، پوشش جهانی آن به زمان زیادی نیاز دارد و در شرایط فعلی، آزمایش و توسعه آن ممکن است کُندتر شود. در هر حال طی سال آینده برخی برودکسترها ظرفیت 5G را در زنجیره ارزش خود آزمایش خواهند کرد. (5)

 

5 . گذر به زیرساخت مبتنی بر آی‌پی (IP)

فناوری آی‌پی در وضعیت آرام و کند پذیرش از سوی برودکسترها به‌عنوان جایگزینی برای زیرساخت‌های مرسوم اِس‌دی‌آی (SDI) مطرح بوده است تا بتواند امکاناتی با انعطاف بیشتر و پذیرنده انواع فرمت‌ها[29] ارائه دهد. بدین‌گونه برودکسترها زیرساختی را فراهم می‌کنند که می‌تواند به‌سادگی با ابزارها و نرم‌افزارهای کاربردی جدید تطبیق پیدا کند، دسترسی به طیف وسیعی از پلتفرم‌های تحویل محتوا را از برخط گرفته تا رسانه‌های اجتماعی فراهم کند و به‌سادگی با رابط کاربر تجهیزاتی همچون دوربین‌ها و میز کنترل سوئیچرها ترکیب شود. با شیوع کرونا تقاضا برای راهکارهایی که کار در شرایط فعلی را مقدور کند افزایش یافته است. از سوی دیگر برودکسترها برای آینده‌ای که فضای ابری در آن نقش مهمی دارد برنامه‌ریزی جدی دارند و می‌توانند با استفاده از ابر عمومی[30]، ابر اختصاصی[31] یا مراکز داده در مکان خودشان[32] یا با ترکیبی از این موارد، امکان کنترل مرکزی و تولید از راه دور را فراهم کنند. هدف این طراحی‌ها، تمایل به بهینه‌ کردن هزینه‌ها، امکان توزیع جهانی و امکان مقیاس‌پذیری مناسب است. (4)

 تخمین زده می‌شود تولید از راه دور با رویکرد حضور حداقل تیم تولید در محل رویداد و انجام سایر فعالیت‌های تولید در استودیویی خارج از محل رویداد، می‌تواند حدود 20 درصد هزینه کمتری نسبت به تولید در محل به‌شیوه مرسوم داشته باشد. البته ایجاد ارتباط میان عوامل سر صحنه و تیم متمرکز تولید به اتصال مطمئن نیاز دارد. چند گزینه برای ایجاد ارتباط میان محل رویداد و استودیو وجود دارد. مرسوم بوده شبکه انتقال ماهواره‌ای برای ایجاد این ارتباط استفاده شود، هر چند مدل تحویل یک‌به‌چند[33] آن با انتظاراتی همچون انتشار محلی محتوا و تنوع کانال‌های نوپدید توزیع همخوانی ندارد. انتقال از طریق آی‌پی این محدودیت‌ها را جبران می‌کند و امکان انتقال صدا و ویدیوی با کیفیت بالا و توزیع محلی را از هر مکان مبدأ فراهم می‌کند. فراگیری اینترنت هم به انتقال کم‌هزینه‌تر به هر موقعیت و مقصد جغرافیایی کمک می‌کند؛ اما زیرساخت معمول اینترنت برای تأمین الزامات کیفیت و فراهم بودن سیگنال در خصوص حمل محتوای رسانه‌ای کفایت نمی‌کند و ممکن است به از دست رفتن بسته‌های داده[34]، شکست کار ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت[35] و تأخیر[36] بینجامد. برای غلبه بر این محدودیت باید از شبکه‌های مدیریت شده انتشار استفاده شود تا بتوان بر محدودیت پروتکل انتقالی که از اینترنت عمومی استفاده می‌کند غلبه کرد و اطمینان و دسترس‌پذیری بالا و امکان نظارت و پشتیبانی فراهم شود. هر چند در نهایت تصمیم زیرساخت انتقال به شرایطی از جمله اینکه چه چیز در محل در دسترس است، زمان و تأخیر قابل‌قبول بستگی پیدا می‌کند. (6) البته این موقعیت‌ها لزوماً منجر به تمایل برودکسترها به گذر به زیرساخت آی‌پی در همه تجهیزات اصلی آنها نمی‌شود، بلکه برخی از مؤلفه‌های تولید مبتنی بر آی‌پی را پیش روی آنها قرار می‌دهد که با این کار، آنان می‌توانند امکان گذر به آی‌پی در کلیه تجهیزات خود را بررسی و ارزیابی کنند. (7) احساس می‌شود که تعریف «برودکست» آن را به عبارتی محدودکننده تبدیل کرده و با وجود همگرایی محتوای بلادرنگ (زنده) و غیربلادرنگ و داده‌های کنترلی، بهتر است از عبارت «زیرساخت رسانه»[37] یا حتی «زیرساخت هوشمند»[38] استفاده شود. همچنین در طی 18 ماه گذشته[39] سه کاربرد کاملاً مشخص که از معرفی زیرساخت مبتنی بر آی‌پی بهره می‌برند مشاهده می‌شود، ساخت استودیو/امکانات جدید، واحدهای سیار بزرگ با امکان پشتیبانی از چند فرمت و راهکارهای تولید از راه دور. مهاجرت به آی‌پی فرصتی ایجاد می‌کند که چرخه‌های کاری برودکسترها با ادغام دو دنیا در یکدیگر ترکیب شود، دنیای صدا و تصویر/ رسانه و دنیای فناوری اطلاعات که این همگرایی فرصت‌های بی‌پایانی از چرخه‌های کاری جدید و تجارب بهتری برای مخاطبان به‌ارمغان می‌آورد. هر چند پیچیدگی‌هایی نیز در چرخه‌های کاری رسانه مطرح می‌کند. (4)

با توجه به روند سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری رسانه، همچون سایر حوزه‌ها، وجود بی‌اطمینانی به هزینه‌کرد آسیب می‌زند. خریداران فناوری‌های رسانه برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی همچون فضای ابری و آی‌پی[40] تمایل به رویکرد «صبر کنیم ببینیم چه می‌شود»[41] دارند. در برخی حوزه‌ها، نسبت به مخاطرات سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید با احتیاط و تأمل برخورد می‌شود، زیرا ممکن است تأثیر بالقوه‌ای بر عملیات جاری سازمان داشته باشد. در شکل 1 میزان تأثیر بحران ویروس کرونا بر سرمایه‌گذاری در فناوری‌های مختلف نمایش داده شده است. (8)

شکل 1 . میزان تأثیر بحران ویروس کرونا بر سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری رسانه
محدوده تغییر از 100- تا 100، درصدِ شرکت‌هایی که ابراز کرده‌اند سرمایه‌گذاری در یک فناوری افزایشی است یا کاهشی (8)

منابع

  1. The critical importance of adopting virtual production. AV Magazine. [Online] August 2020. https://www.avinteractive.com/features/comment/critical-importance-adopting-virtual-production-18-08-2020/.
  2. Remote workflows in a Covid-19 world. TVBEUROPE. [Online] May 2020. https://www.tvbeurope.com/media-management/remote-workflows-in-a-covid-19-world.
  3. COVID-19 Production Workflows: What Will Stay? What’s Next? TVTechnology. [Online] October 2020. https://www.tvtechnology.com/news/covid-19-production-workflows-what-will-stay-whats-next.
  4. Vox Pop: The Road To IP. BROADCASTPRO Middle East. [Online] August 2020. https://www.broadcastprome.com/interviews/vox-pop-the-road-to-ip/.
  5. REMOTE PRODUCTION IDENTIFIED AS KEY 5G APPLICATION. [Online] June 2020. https://www.ibc.org/news/remote-production-identified-as-key-5g-application/6077.article.
  6. Remote production: The future of live workflows is here. LTN. [Online] November 2020. https://ltnglobal.com/blog/remote-production-future-live-workflows.
  7. What’s Driving the Move to IP? TV Technology. [Online] June 2019. https://www.tvtechnology.com/opinions/whats-driving-the-move-to-ip.
  8. HOW THE CORONAVIRUS OUTBREAK IS AFFECTING THE BROADCAST AND MEDIA INDUSTRY. IBC. [Online] March 2020. https://www.ibc.org/thought-leadership/how-the-coronavirus-outbreak-is-affecting-the-broadcast-and-media-industry/5638.article.

 

 

زیرنویس‌ها

 

[1] Collaborative

[2] Virtual production

[3] Blocking out scenes

[4] Pre-visualising shoots

[5] Motion capture

[6] LED

[7] Live compositing work

[8] Render

[9] Epic Games

[10] Unreal Engine 5

[11] Computer Graphics

[12] اندازه‌گیری فواصل و استخراج اطلاعات کمی و کیفی از اجسام با استفاده از ثبت و تفسیر تصاویر هوایی 

[13] Sony pictures

[14] Realtime

[15] High resolution

[16] Comfort zone (معمولاً برای تمایل به حفظ شرایط فعلی و مقاومت در مقابل تغییر به‌کار می‌رود)

[17] Integrated

[18] Publishing and playout

[19] Flexibility

[20] Scalability

[21] Adaptability

[22] Fault tolerance

[23] OnePoll

[24] Nevion

[25] نسبت به سال 2020

[26] DTT (Digital Terresterial Television)

[27] EBU: European Broadcasting Union

[28] Unicast

[29] format-agnostic

[30] Public cloud

[31] Private cloud

[32] On-premises data centres

[33] One-to-many delivery model

[34] Packet loss

[35] ISP failure

[36] Delays

[37] Media Infrastructure

[38] intelligent infrastructure

[39] تاریخ سند: آگوست 2020

[40] IP

[41] “wait-and-see”

حتما ببینید

جنگ بدون اسلحه- هک کردن سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری

احد رجایی به همان اندازه که در روزگار ما اطلاعات اهمیت پیدا کرده‌اند، حفظ آن‌ها …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *