خانه / کنتراست / کنتراست: بهرام حاجیان (صدابردار پیشکسوت)

کنتراست: بهرام حاجیان (صدابردار پیشکسوت)

تهیه کننده: احد رجایی- مهندس فنی و کارشناس رسانه

بهمن ماه سال ۱۳۷۰ بود و مشغول گذراندن آموزش نظامی در ارتش بودم که در رشته فنی دانشکده صدا و سیما قبول شدم.

با علاقه‌ای که از نوجوانی به کار در تلویزیون داشتم با شوق فراوان به دانشکده  رفتم و بین گرایش‌های فنی، رشتة صدابرداری را -که نزدیکترین شغل به کار تولید تلویزیونی بود،انتخاب کردم.

با علاقه‌ای ‌ که به کار داشتم پنجشنبه‌ها(که دانشکده تعطیل بود) و بعد از فارغ التحصیلی تا شروع به کارم در مرکز خلیج فارس، هر روز مشغول دستیاری در برنامه‌های مختلف و کسب تجربه بودم.

در آن سال‌ها تمامی پنج استودیوی تولید به برنامه‌های تولیدی شبکه یک اختصاص داشت.

با مختصر تجربه دستیاری که کسب کرده بودم در فروردین ۷۴ به مرکز بندر عباس رفتم و حدود ۴ سال آنجا بودم.

با کار در مرکز بندرعباس امکان خوبی برای تجربه‌اندوزی برایم فراهم آمد.  به دلیل اینکه بندرعباس ۴ نفر الگوی صدابردار خالی داشت، با زحمت فراوان توانستم اواخر سال ۷۷ به شبکه یک منتقل شوم. آن سال‌های تلویزیون با این روزها کاملا متفاوت بود. بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی در استودیو، پرتابل و واحدهای سیار ساخته می شد، ما جوان‌ها هم در این برنامه‌ها به عنوان دستیار صدابرداران با تجربه، آفیش می‌شدیم. این یکی از بزرگترین شانس‌های من و هم دوره‌ای‌های من بود، چون چند ماه دستیاری صدابرداران کاربلد تلویزیون که بهترین صدابرداران سینما هم بودند. بیش از سال‌ها صدابرداری، کار و روابط کاری را به ما یاد داد.


حتی تا نیمه اول دهه هشتاد هم  بیشتر سریال‌ها و مجموعه‌های مستند،، جنگ‌های تلویزیونی، برنامه‌های عروسکی و… در تلویزیون و توسط نیروهای سازمان تولید می‌شد که این کار، توانایی همکاران را در حوزه‌های گوناگون تولید بالا می‌برد. متاسفانه در ۱۰ سال گذشته، تولیدات داخل‌سازمانی به ساخت برنامه‌های زنده محدود شده و توانایی عوامل صدا و سیما به نحو محسوسی کاهش پیدا کرده است. در گذشته برگزاری همایش‌های تخصصی در گروه‌های مختلف تولیدی، باعث افزایش دانش همکاران می‌شد. از دیگرسو دعوت از همکاران بازنشسته هم دیدارها را تازه می‌کرد. هم مجال برای تبادل تجربه به نسل‌های بعد را فراهم می‌آورد. اما متاسفانه سال‌هاست که در این زمینه کار خاصی انجام نشده است. در سال‌های اخیر،  افتخار صدابرداری کارهای شاخصی را داشتم که از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون بود.

از آن جمله می‌توانم به برنامه مناظره‌های ریاست‌ جمهوری در سال‌های ۸۸ و ۹۲ و ۹۶ اشاره کنم. البته در بین کارهایی که انجام دادم مجموعه مستند »اینجا آفریقاست« از بهترین سفرهای کاری من بود که در جریان تولید این مستند، ۷۰ روز در کشور آفریقای جنوبی بودیم و با طی چند هزار کیلومتر مسافت و لذت بردن از طبیعت بسیار زیبای آفریقای جنوبی، مجموعه‌ای گران‌سنگ تولید شد که برای من تجربه‌های ارزشمندی به ارمغان آورد. در اوایل دهه ۸۰ به عنوان دستیار صدابردار در چند تله تئاتر تلویزیونی کار کردم که آنها هم از بهترین کارهای تلویزیون بود. در مجموع وقتی به سال‌های پشت سر نگاه می‌کنم مجموعه‌ای تکرار نشدنی از تجربه‌های خوب و شیرین و گاه سخت و پر  اضطراب را به یاد می آورم که خاطرات آن تا پایان زندگی همراهم خواهد بود.

صفحه ۱۲ نشریه تخصصی بسامد شماره ۷۶

حتما ببینید

کنتراست: میربهاءالدین کاظمی(مدیرصحنه پیشکسوت)

  دنیای رادیو، تلویزیون، سینما و در کل هنر، دنیای عجیبی است. دنیایی پر از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *