خانه / رسانه / پوشش مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ فیفا

پوشش مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ فیفا

گردآوری و ترجمه: سعید آتشین

جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر در حال برگزاری است و بخش تولید تلویزیونی فیفا مسئولیت تولید و پخش را بر عهده دارد و سرویس‌های پخش میزبان (HBS) با تیمی متشکل از ۲۵۰۰ نفر تمام این رویدادها را پوشش می دهند.

در اینجا نگاهی به نکات برجسته و پیشرفت های تولید می اندازیم؛

پوشش تصویری مسابقات با استفاده از تکنولوژی  UHD/HDR

ماهیت جمع و جور جام جهانی این دوره (محدوده جغرافیایی کشور میزبان) به عوامل تولید این امکان را داده است که در دو گروه عملیاتی بین هشت استادیوم میزبان مسابقات تقسیم شوند. این گروه ها توسط ۶ کارگردان درجه یک جهان هدایت می شود ؛

 

 

فرانسوا لانو (François Lanaud) – فرانسه

او از سال ۱۹۹۶ کار خود را به عنوان کارگردان پوشش زنده ورزشی آغاز کرده و بیش از ۲۰ سال تجربه سطح بالا در رویدادهای مهم ورزشی بین المللی دارد. برنده جایزه فیفا و یوفا (دوربین طلایی جام جهانی، فینال لیگ قهرمانان) شده است. لانو در جام های جهانی فوتبال (از ۱۹۹۸ به بعد)، مسابقات قهرمانی اروپا یوفا، لیگ قهرمانان یوفا ، جام ملت‌های آسیا، جام ملت های آفریقا، لیگ ۱ فرانسه. فرمول ۱ جایزه بزرگ موناکو، تنیس آزاد فرانسه، بسکتبال یورولیگ، راگبی، لیگ قهرمانان هندبال، دو و میدانی، هاکی روی یخ ، اسکی همچنین برنامه­های سرگرمی ، کنسرت و گفتگومحور تجربه کارگردانی دارد و اکنون در جام جهانی ۲۰۲۲ حضور دارد.

 

 

 

 

 

گرانت فیلیپس (Grant Philips) – اسکاتلند

او تهیه کننده اجرایی و کارگردان ورزشی است و در لیگ برتر انگلستان (Premier League) ، جام حذفی انگلستان ، لیگ قهرمانان ، جام ملت های اروپا ، جام کونکاکاف ، جام جهانی فیفا (۲۰۱۴ ، ۲۰۱۸ ، ۲۰۲۲) و مسابقات بوکس و راگبی به عنوان کارگردان حضور داشته است.

 

 

 

 

 

 

جیمی اوکفورد (Jamie Oakford) –  انگلستان

او کار خود را از سال  ۱۹۸۶ در ITV Sport آغاز کرد. در کارنامه او کارگردانی رویدادهای زنده ورزشی از جمله فوتبال، بوکس، اسنوکر، دارت و مسابقات موتور سواری وجود دارد. اوکفورد از سال ۲۰۰۲ در تمامی جام های جهانی فوتبال (از جمله فینال جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل) و مسابقات قهرمانی اروپا (UEFA) ، لیگ برتر و حذفی انگلستان کارگردانی کرده است. در یورو ۲۰۲۰ او کارگردان تمامی مسابقاتی بود که در ورزشگاه ومبلی لندن برگزار شد و اکنون در جام جهانی ۲۰۲۲ حضور دارد.

 

 

 

 

 

 

لوران لاچاند (Laurent Lachand) – فرانسه

او کار خود را از ۱۹۹۷ آغاز کرده است و در چند دوره جام جهانی فیفا ، جام جهانی فوتبال زنان ۲۰۱۵ کانادا ، یورو ۲۰۱۶ ، فینال جام کنفدراسیون ها ۲۰۱۷ روسیه (آلمان – شیلی) ، لیگ ۱ فرانسه را در کارنامه کاری خود دارد. لاچاند در آکادمی پخش وابسته به (HBS) دوره های کارگردانی ورزشی را تدریس می کند و اکنون در جام جهان ۲۰۲۲ قطر حضور دارد.

 

 

 

 

 

 

 

سباستین فون فریبرگ (Sebastian von Freyberg) – آلمان    

او از سال ۲۰۱۰ بازی‌های بوندسلیگا ۱ و ۲ را کارگردانی کرده است. در مسابقات لیگ قهرمانان اروپا (UEFA) ، جام حذفی آلمان (DFB) همچنین در جام ملت های اروپا Euro 2020 (از جمله آلمان-مجارستان و ایتالیا-بلژیک) و جام های جهانی ۲۰۱۴ برزیل ، ۲۰۱۸ روسیه و اکنون در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حضور دارد.

 

 

 

 

 

 

 

سارا چیدل (Sarah Cheadle) – انگلستان

او از سال ۱۹۹۸ کار خود را در اسکای اسپورت آغاز کرده و از سال ۲۰۱۸ کارگردان ارشد مسابقات فوتبال است. چیدل برای اولین بار است که مسابقات جام جهانی فوتبال مردان را در قطر ۲۰۲۲ تجربه می کند.

 

 

 

 

نقشه و چیدمان استاندارد برای پوشش تلویزیونی مسابقات شامل ۴۲ دوربین است که برخی قابلیتsuper-slo-mo  و برخی نیز امکانultra-slo-mo  دارند و بازیکنان کلیدی و موقعیت های حساس مسابقه را پوشش می دهند.

چندین دوربین بیسیم RF متحرک (روی دست و استیدی کم) نیز برای ضبط فعالیت‌ها  حاشه مسابقه مثل پوشش هواداران، ورود تیم‌ها، مصاحبه‌های VIP و بازیکنان در داخل و اطراف استادیوم استفاده می شوند.

دوربین هایی که برای این مسابقات در نظر گرفته شده اند دارای تکنولوژی UHD/HDR با سرعت ۵۰ فریم در ثانیه و با کیفیت  ۱۰۸۰p  تا دوربین‌هایی که با سرعت ۱۵۰ فریم در ثانیه و بالاتر تصویربرداری می کنند.

فید های چندگانه (The Multi-Feeds)

هسته اصلی توزیع محتوای زنده، فیدهای چندگانه است که به فیفا امکان می دهد طیف گسترده ای از محتوای مسابقه، قبل و بعد از مسابقه و سایر محتواها را برای صاحبان حقوق ارائه دهد. همچنین فیدهای چند جانبه و خروجی برخی دوربین ها بصورت جداگانه در فرمت های مختلف، از جمله

(۱۲G-SDI UHD/HDR BT.2020 at 2160p/50) برای دوربین‌های ایزوله منتخب و فید خروجی واحد سیار در دسترس خواهند بود. همه فیدهای چندگانه در  ۳G SDI-HDR (BT.2020)، ۳G-SDI SDI (REC.709) و HD-SDI SDI (REC.709) در دسترس دارندگان حقوق خواهند بود که برای هر کدام تا ۱۶ کانال صوتی تعبیه شده است.

ساختار گردش کار توزیع فید جام جهانی

فید های مختلفی که پخش فیفا در اختیار مشتریان (خریداران حق پخش) قرار می دهد عبارتند از :

– فید خروجی استادیوم

– فید پایه بین المللی

– فید دوربین تاکتیکی و محتوای اضافه

– فید تیم A  و تیم B

– فید بازیکن A  و بازیکن B

– فید تماشاگران

– کلیپ های اکشن

– کلیپ های احساسی

– رویدادهای برجسته (Highlight)

فید دورربین تاکتیکی که تلویزیون ایران برای حذف تصاویر نامتعارف از آن استفاده می کند.

پشتیبانی خدمات با فضای ابری

یکی دیگر از خدمات مهم ارائه شده، سرور رسانه مبتنی بر فضای ابری (cloud-based media server) است.FIFA MAX(Media Asset Exchange)  در واقع واحد «مبادله دارایی رسانه» است که به دارندگان حقوق اجازه می دهد تا گنجینه ای از محتوا را در اختیار داشته باشند که نسخه ۲۰۲۲ آن قادر به نگهداری ۶۰۰۰ ساعت محتوا خواهد بود که تمامی حجم محتوای ذخیره شده در آن از طریق رابط محتوای فیفا قابل دسترسی است. دارندگان حقوق (چه در IBC مستقر باشند یا نه) می توانند به آن دسترسی داشته باشند که این امکان برای متخصصان برنامه ساز که هزاران کیلومتر دورتر هستند فرصتی برای تقویت تولید محتوا می دهد. این محتوا از طریق XAVC-I با کیفیت  ۱۰۸۰ p/50 ذخیره می‌شود و سرور همچنین از فرمت HDR با پیش‌نمایش SDR برای تحویل به مصرف کننده پشتیبانی می‌کند.

 صدای فراگیر (Immersive Audio)

دارندگان حقوق نه تنها یک میکس پایه استریو (basic-stereo mix) و یک میکس صدای سراند (۵٫۱ surround-sound) در اختیار دارند همچنین می توانند یک میکس صدای فراگیر (۵٫۱٫۴ immersive) را که در دو واحد جداگانه صدای فراگیر مستقر در IBC تولید می شود، انتخاب کنند. در مرکز فعالیت صدابرداران، در هر استادیوم یک چیدمان از میکروفون هشت کپسولی که با چیدمان میکروفون های سه بعدی (در نزدیک تماشاگران) پشتیبانی می شود، قرار دارند.

تولید صدای فراگیر در جام جهانی نیازمند یک نقشه قوی برای جانمایی میکروفن ها است.

دارندگان حقوقی که در فرمت های صوتی های فراگیر مانند MPEG-H و AC-4 را توزیع می‌کنند، به یک تجربه شنیداری کاملاً منحصر به فرد و شخصی سازی شده دسترسی خواهند داشت که شامل کنترل انتخابی صدای عناصر (کم یا زیاد کردن آمبیانس استادیوم، صدای گزارشگر و… ) و تفسیرهای جداگانه (انتخاب صدای گزارشگران متفاوت) می‌شود.

درباره‌ی مازیار اسمعیلی

حتما ببینید

ریتم

نظریه پردازان رشته های مختلف هنری در باب تعریف هنر تعاریف متفاوت و گاه متضادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *