خانه / تدوین / چطور با رایانه کم سرعت فرمت‌هایHD و ۴K را تدوین کنیم

چطور با رایانه کم سرعت فرمت‌هایHD و ۴K را تدوین کنیم

نویسنده:روح الله امیرتیمور

تدوینگران روزانه با تغییر فرمت‌های ویدیویی، افزایش کیفیت دوربین‌ها و شبکه‌های تلویزیونی روبرو هستند تا جایی که تدوین مستقیم فرمت‌های مختلف و کیفیت‌های بسیار بالا، با رایانه‌های در دسترس ممکن نیست.تدوینگران در شتاب تغییرات کیفی تصاویر با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند از این رو که رایانه‌ها دیگر قادر به پردازش بدون‌وقفه (Real Time) تصاویر نیستند یا اندازه تصاویر به گونه‌ای‌ست که حتی قادر به بازبینی تصاویر نیستند و یا فشرده‌سازی‌ انـجام شده بخاطر کاهش حجم، برش و تدوین را با چالش روبرو می‌کند.کار به جایی رسیده که همه تدوینگران مجبورند بیش از درآمد این کار، خرج خرید رایانه‌هایی بکنند که البته آنها هم با این سرعت پیشرفت چند روزی بیشتر جوابگو نیستند! – دوستی می‌گفت: «وقتی کاری به من پیشنهاد می‌شود، ابتدا فرمت آن را می‌پرسم! تا ببینم آن را بپذیرم یا نه! یعنی ابتدا بررسی می‌کنم دستگاه تدوین من می‌تواند راش‌های با این کیفیت را پردازش کند یا نه» اما در حقیقت راه ساده‌ای برای گذر از این مرحله وجود دارد و آن تدوین Offline تصاویر است. نرم‌افزارهای تدوین با شیوه‌های مختلف به شما اجازه می‌دهند از تصاویر اصلی، یک ویدیوی با حجم کمتر و مناسب برای تدوین تهیه کنید تا راحت‌تر بتوانید کار کنید و بعد از اتمام تدوین تصاویر را به کیفیت اصلی خود بازگردانید و خروجی بگیرید.
همیشه با این سوال مواجه هستم که آیا با یک لپ‌تاپ می‌شود تدوین کرد؟ یا کار با لپ‌تاپی کم سرعت در کیفیت نهایی تصویر تأثیر خواهد داشت؟ نرم‌افزارهای تدوین پریمیر پرو و فاینال کات پرو در کار با دوربین‌های File Base به شکل Native عمل می‌کنند یعنی کیفیت خروجی نهایی شما در مقایسه با راش اصلی تولید شده در دوربین تفاوت چندانی ندارد و تغییر کیفیت آن بسیار کمتر از آن است که با چشم احساس شود. پس امروزه کیفیت نهایی تدوین ربطی به اندازه رایانه و CPU و هارد و دیگر مشخصات آن ندارد. بلکه این امکانات فقط در سرعت کار تأثیر دارند (شاید اگر بخواهیم در بخش‌های مختلف تلویزیون از رایانه‌های سریع تدوین استفاده کنیم واحد خبر در اولویت باشد.)
در کارهایی که زمان کافی در اختیار داریم، می‌شود از (آفلاین ـ آنلاین) کردن تصاویر استفاده کرد و این پروسه نسبت به زمان تدوین به صرفه است. فرض کنید می‌خواهید مستندی را که تدوین آن یک ماه تا ۴۵ روز زمان می‌برد، تدوین کنید. در این شرایط فرض کنیم حدوداً ۲۰ ساعت راش در اختیار شما است. با صرف زمان یک روز می‌توانید تمام تصاویر را از کیفیت اصلی به نسخه Offline یا در اصطلاحی دیگر Proxy تبدیل کنید ـ البته کل این مراحل را رایانه انـجام می‌دهد و نیازی به درگیری شما ندارد ـ پس از تبدیل حتی قادرید که هارد مربوط به راش‌های اصلی خود را از رایانه جدا کنید و فقط با تصاویر کم حجم کار کنید (کم حجم به این معنا نیست که در تدوین با مشکل شفافیت کم تصاویر مواجه خواهید شد بلکه تصاویر به اندازه یک نمایشگر استاندارد و صفحه نمایش نرم‌افزار تدوین قابل قبول هستند).
نرم‌افزارهای مختلف روش‌های ساده‌ای برای تبدیل منابع Online و کار با تصاویر Proxy به شیوه Offline را ارائه می‌کنند. تقریباً در تمامی آنها می‌توان با کلیک راست روی تصاویر گزینه Create Proxy را زد و تصاویر کم حجم ایجاد کرد. گاهی تصاویر ساخته شده Proxy از فایل اصلی پر حجم‌ترند! چرا که تصویر با فشرده سازی بالا (همانند فایل‌هایMp4) یک فیلم را در یک گیگابایت فشرده می‌کنند. در این حالت تصویر اصلی از حجم کمی دارد اما به دلیل فشرده‌سازی بین فریمی (Interframe) که در آن رخ داده کار در تدوین بسیار مشکل است. چون رایانه در هر فریمی که کات می‌کنیم دوباره باید یک فریم اصلی ایجاد کند. برای توضیح فشرده‌سازی بین فریمی (Interframe) به طور خلاصه می‌توان گفت که ابتدا یک فریم اصلی از تصویر ذخیره می‌شود و فریم‌های بعدی فقط تغییرات نسبت به فریم اصلی را ثبت می‌کنند و نه تمام تصویر را.
پس ممکن است تصاویر ساخته شده برای تدوین از تصاویر اصلی حجم بیشتری داشته باشند اما در تدوین بسیار بهتر و روان‌تر از تصاویر اصلی باشند. در شیوه دیگر فشرده‌سازی، فریم‌ها به شکل مستقل فشرده‌ می‌شوند، همانند عکس‌هایی که در نرم‌افزارهای مختلف به حجم پائین‌تر تبدیل می‌کنیم به این نوع فشرده‌سازی درون فریمی و یا Intraframe گفته می‌شود.

این شیوه برای تدوین مناسب‌تر است چون در آن به هنگام تدوین هر فریم نیاز به بازسازی مجدد فریم اصلی نیست و رایانه سریعتر و با درگیری کمتر کار خود را انـجام می‌دهد. پیشنهاد می‌کنم اگر تا بحال با کیفیت اصلی راش‌های سنگین تدوین می‌کرده‌اید یکبار شیوه Proxy را امتحان کنید تا راحتی کار در تایم‌لاین و نبود مانع در اجرای خلاقیت‌های تدوینی خود را حس کنید. ویدیوی آموزشی به زبان فارسی در خصوص چرخه کار آفلاین در پریمیر را می‌توانید در این آدرس ببینید: https://aparat.com/v/oXVsT
صفحه ۱۱،نشریه بسامد شماره ۱۰۳

درباره‌ی مازیار اسمعیلی

حتما ببینید

ریتم

نظریه پردازان رشته های مختلف هنری در باب تعریف هنر تعاریف متفاوت و گاه متضادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *