خانه / صدا / چیدمان سازها در انواع ارکسترها

چیدمان سازها در انواع ارکسترها

نویسنده: سارا محمودان

       شناخت و اطلاع از چیدمانِ سازهای موسیقی در کنسرت‌‌ها به‌‌خصوص در ارکسترهای بزرگ، برای صدابرداران، کارگردانان و تصویربرداران رسانه‌‌های صوتی تصویری اهمیت زیادی دارد. در ضمن این آگاهی، به صدابرداران در خصوص انتخاب و چیدمان میکروفن‌‌ها براساس نوع ساز، حساسیت و زاویه دریافت میکروفن‌‌ها کمک شایانی می‌‌کند. در جدول1، انواع سازهای موسیقی به‌‌عنوان اجزای  ارکستر سمفونی معرفی شده‌اند. شناخت و سپس واکنش به‌‌موقع، یکی از شاخص‌‌هایی است که به ارائه مطلوب‌‌‌تر این رویداد، زیبایی و حال و هوای مناسب‌‌تری می‌‌بخشد.

 

جدول 1)
شکل1) یکی از انواع چیدمان ممکنِ قرارگیریِ نوازندگان برای ارکستر: 1) ویولن اوّل(first violin) 2 ) ویلون دوّم (second violin) / 3) ویـولـا (viola) / 4) ویولن سل یا سـلـو (cello) / 5) دوبل باس (double bass) /6) هارپ (harp) / 7) پیانو (piano) /8) اُبـوآ (oboe) /9) فلوت (flute) /10) شیپور (horn) /11) باسون (bassoon) /12) کلارینت (clarinet) / 13) تـوبـا (tuba) /14) ترومبون (trombone) /15) ترومپت(trumpet) /16) سازهای کوبه‌ای(percussion) / 17)مـاریـمـبـا (marimba)

در شکل1 یکی از انواع چیدمان قرارگیری نوازندگان و سازها برای ارکستر نشان داده شده است. در شکل 2 این چیدمان برای ارکستر سمفونیک کلاسیک را مشاهده می‌کنید. آگاهی از گستره بسامدِ پایه سازها برای صدابردار اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا با این اطلاعات و همچنین میزان شدت و انرژی صوتی نواختن هر قطعه می‌تواند تنظیمات لازم روی میکسر صدا را انجام دهد. برای صدابرداری و پخش صدا برای حاضران در سالن و همچنین ضبط صدای سازها برای صداگذاری و میکس صدا همراه با تصویر تمهیداتی«گاه» متفاوت اندیشیده می‌شود که البته مکمل یکدیگرند و در مجالی دیگر به آن خواهیم پرداخت.

شکل 2)

در جدول 2، گستره بسامدِ پـایـه (Fundamental frequency range) سازهای اشاره‌شده در جدول 1 ارائه شده است. اِکوآلایز کردن گستره بسامدی سازها در پخش صدای سالن اهمیت زیادی دارد و دانستن گسترة بسامد پایة هر ساز، گام نخست در مدیریت این بخش مهم صدابرداری موسیقی و پخش در سالن است. همچنین بدیهی است که صدابردار باید تمام خطوط و میکروفن‌ها را بدون هیچ پردازشی و به‌صورت مستقیم روی دستگاه چند کاناله ضبط صدا (Multi-Track Recorder)، ارسال و ضبط کند و سپس «سر فرصت» در اتاقِ میکس و مسترینگِ صدا، به ترکیب، اصلاح و ارائه خروجی‌های متفاوت به رسانه‌های صوتی/ تصویری بپردازد.

جدول 2)

حتما ببینید

انواع سیگنال در مهندسی صـدا(بخش چهارم)

صدای حنجره(Voice)  به عنوان منبع صـدا درکِ ویژگی‌های صدایِ خارج شده از حنجره مهم است. …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *