خانه / نور و تصویر / تصحیح رنگ ویدئو (بخش سوم)

تصحیح رنگ ویدئو (بخش سوم)

نویسنده: مجید نائیجیان

    افزایش کنتراست

یکی‌ از مهمترین دستورالعمل‌های کلی برای تنظیم کنتراست این است که بیننده بتواند مهمترین موضوعات‌ داخل قاب را تشخصیص دهد. افزایش یا کاهش نسبت کنتراست یک قطعه‌ویدئو توسط محتوای برنامه و جلوة مورد نظر تصویربردار و کارگردان و در آخر در مرحلة تصحیح رنگ تعیین می‌شود. 

بطورکلی افزایش کنتراست‌ با کم کردن سطح بخش‌های تیره، بالا آوردن روشنی‌های زیاد و تنظیم‌روشنی‌های میانی متناسب با حال و هوای صحنه و زمانی از روز که مورد نظراست انجام می‌شود. شکل 17 کنتراست فشرده شده دارد به طوری که پیکسلهای زیر 23 درصد و بالای 87 درصد ندارد.

شکل 17)

با کم کردن کنترل کنتراست، بخش‌های تیره درپائین نمودار در نمایشگر شکل موج، به حدود 5 درصد می‌رسند. تاریک‌تر کردن بخش‌های ‌تیره آنها را قوی‌تر می‌سازد. شکل18 نتیجه کاهش سطح سیاهی را در مانیتور شکل موج نشان می‌دهد.

شکل 18)

 با توجه به تصویری که در مانیتور کیفیت بالا دیده می‌شود بخش‌های تاریک تصویر خیلی تیره نشده‌اند. دراین مثال تاریک‌ترین بخش تصویر مربوط به کت سورمه ای سرباز است و تاریک‌ترین بخش برای دیده شدن جزئیات به صفر درصد نرسیده‌ است.

در انتها، با بالا آوردن کنترل کنتراست، روشنی‌های زیاد تا بالای نمودار نمایشگرشکل موج وبه 100 درصد رسانده می‌شوند. به این ترتیب روشنی‌ها انرژی بیشتری می‌گیرند. می‌توان برای روشن‌تر شدن کل تصویر روشنی‌های‌ میانی را نیز کمی‌بالا آورد.

 با نگاه دوباره به تصویر در مانیتور پخش، واضح است که این تغییر به ظاهر کوچک چه تاثیرمهمی ‌بر کیفیت تصویر می‌گذارد ومانند پاک کردن فیلم از گرد و غبار است.

نتیجة کار، تصویری زنده‌تر با وضوح خوب جزئییات، تیرگی‌های قوی و محدودة پویایی زیاد است.

شکل19 تصویر نهایی است که با تنظیمات انجام شده و گسترش کنتراست نتیجه‌ای که بدست آمده سیاهی‌ها چگال‌تر و روشنی‌ها پرانرژی‌تر شده‌اند.

شکل 19)

توزیع روشنی‌های میانی

بطور کلی بخش بزرگی از بیشترتصاویر دارای روشنایی‌های میانی است سطح متوسط این روشناییها بیانگر فضای داخلی یا فضای بیرونی‌بودن تصویر است. در شکل 20 با تغییر دادن روشنایی‌های میانی محیط را تغییر می‌دهیم.تصویر این شکل، نوردهی خوب با توزیع مناسب سطوح روشنایی با سایه‌های قوی و روشنی‌های سالم از نظر استاندارد پخش دارد که تصویری میانه یعنی نه تاریک و نه روشن است.

شکل 20)

در ابتدا به آن جلوه‌ای نیمروزی می‌دهیم. می‌توان با استفاده از کنترل کنتراست سطوح روشنایی میانی یا همان گاما را بالا برد و تصویر را روشن‌تر کرد و با کمی‌پائین آوردن بخش‌های تیره به آنها عمق داد.

نتیجة ‌کار پس از بالا آوردن سطوح‌میانی، تصویری روشن‌تر است (شکل 21)  ولی به خاطر سایه‌های عمیق هنوز نسبت کنتراست بالاست.

شکل 21)

حال به همان تصویر جلوة بعدازظهری نزدیک غروب می‌دهیم. با پائین آوردن‌کنترل سطوح روشنایی‌میانی، تصویر تاریک می‌شود. در صورتی که با بالا آوردن کنترل‌های تیرگی‌ها و روشنی‌ها، کنتراست کلی تصویر را پائین می‌آوریم و سایه‌ها را فشرده می‌‌کنیم.

شکل 22)
شکل 23)

نتیجه کار تصویری خیلی تاریک‌تر است (شکل24) و در کل هنوز روشنی‌های زیاد آن باقی مانده‌اند و سایه‌ها به نظر تیره‌تر شده‌اند. با افزایش سطح سایه‌ها جزئیات بیشتری در بخش‌های تیره تصویر دیده می‌شود.

شکل 24)

کنتراست، مهمترین بخش ساخت فیلم و درکل خط داستان است. رنگ‌بندی بیشتر از بخش‌های دیگر ساخت تصویر با کنتراست سر و کار دارد. مهمترین اثر کنتراست بر وضوح یا شارپ بودن تصاویر دریافتی است. شارپ کردن، کنتراست لبه‌های تصویر را افزایش می‌دهد شکل 25 تصویر قبل از شارپ کردن و شکل 26 همان تصویر پس از شارپ کردن است. مشخص است که فیلتر شارپ کردن با افزایش کنتراست لبه فوکوس را بهبود می‌بخشد.

از نظر خط داستانی کنتراست امکاناتی برای تنظیم حالت، در اختیار کاربر می‌گذارد. در فیلم‌های ژانر نوار(noir) با ایجاد کنتراست خیلی بالا، سیاهی‌های عمیقی ایجاد می‌شود تا بیننده بداند که افرادی در سایه‌ها پنهانند.

 افزایش کنتراست میزان تمرکز را بالا می‌برد. تصاویر فیلم دیگران (The others)  در شکل27 این حالت را نشان می‌دهند.

شکل 27)

کنتراست پائین در فیلم‌های دراماتیک اثر زیادی دارد. کنتراست بالا انرژی ایجاد می‌کند، ولی کنتراست پائین می‌تواند حال و هوای رازگونه به تصویر بدهد و فرصت تفکر به مخاطب می‌دهد.(شکل 28)

شکل 28)

تصاویر با کنتراست بالا تنش‌ و انرژی ایجاد می‌کنند و عناصری که خارج از مرکز توجه هستند، با کنتراست بالا مشخص می‌شوند. شکل 29 مثالی از تصاویر با کنتراست بالا را نشان می‌دهد که تنش و انرژی ایجاد می‌کند.

شکل 29)

این مطلب ادامه دارد…

 

حتما ببینید

تصحیح رنگ : استفاده از وکتور اسکوپ(بخش پنجم)

وکتور اسکوپ گستره کلی جنس رنگ و اشباع آن را داخل تصویر اندازه گیری می‌کند. …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *