خانه / کارگردانی / کارگردانی تلویزیونی مسابقات بیلیارد (بخش سوم)

کارگردانی تلویزیونی مسابقات بیلیارد (بخش سوم)

نویسنده: سعید آتشین

دوربین مینیاتوری :

      در ادامه مقاله قبل به بررسی عملکرد دوربین‌های مینیاتوری می‌پردازیم. دوربین‌هایی در قطع بسیار کوچک که به طور معمول به آنها دوربین‌های فشنگی می‌گویند که در ورودی سبد‌های میز بیلیارد نصب می‌شوند. این دوربین‌ها به رغم اندازة کوچک، کیفیت تصویری قابل قبولی دارند.(شکل1تا3)

دوربین‌های حاشیه :

     وظیفه اصلی این دوربین‌ها ارائه نمای معرف و عکس العمل تماشاگران (به صورت تکی یا گروهی) و همچنین داوران است. دوربین‌های حاشیه شامل دوربین کرین و دوربین‌های مستقر در جایگاه تماشاگران هستند، که می‌توانند روی سه پایه یا روی دست باشند. گاهی از این دوربین‌ها برای پوشش مسابقه استفاده می‌شود. (شکل4و 5)

قاب بندی تماشاگران به طور معمول به صورت گروهی انجام می‌شود، مگر اینکه شخص مهمی‌در بین آنها نشسته باشد.(شکل6)

تصحیح ضربه خطا :

هنگامی‌که بازیکنان خطای ضربه مرتکب می‌شوند، بایستی توپ‌ها به محل قبلی برگردانده شوند. برای این منظور از یک نمایشگر بزرگ که در صحنه نصب شده است، استفاده می‌شود. به این صورت که تصویر موقعیت توپ‌ها قبل از ضربه خطا بر آن نمایش داده می‌شود تا داوران بتوانند توپ‌ها را درست در جایگاه قبلی قرار دهند. انجام دادن این کار مدتی طول می‌کشد بنابراین دوربین‌ها می‌توانند نمای داور اصلی و داوران شاهد را نشان دهند.(شکل7-9)

کارگردانی :

     رقابت های اسنوکر که از محبوب ترین و رایج‌ترین بازی های بیلیارد است، هر ساله در سطح جهانی برگزار می‌شود و برای اولین بار در المپیک 2020 توکیو حضور خواهد داشت. پوشش تلویزیونی این بازی ظرایف و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. مدیریت 7 تا 9 دوربین برای پوشش مسابقه‌ای که تمامی ‌آن روی یک میز با ابعاد تقریبی 2/5 در1/5 متر برگزار می‌شود و در هر لحظه موقعیت و جهت بازی تغییر می‌کند، کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد.(شکل10 و 11)

مهمترین نکته در پوشش تصویری بیلیارد این است که کارگردان و تصویربرداران به حتم باید بازی را بلد باشند و از آن لذت ببرند. در این صورت است که تصویربرداران حرکات و ضربه‌های بعدی بازیکنان را پیش بینی می‌کنند و درنتیجه با سرعت و هماهنگی بیشتری قاب‌های خوب از زوایای مناسب به کارگردان می‌دهند و شرایط لازم برای پرورش داستان توپ‌ها و سبد‌ها ایجاد می‌شود. کارگردان با حفظ تمرکز روی بازی و هماهنگی با تصویربرداران بهترین نماها را انتخاب کرده و آنها را در لحظه مناسب به یکدیگر بُرش می‌زند تا بیننده تلویزیونی تجربه لذت بخشی از تماشای بازی بدست آورد. بنابراین کارگردان برای رسیدن نتیجه مطلوب دو وظیفه اساسی دارد: 1) انتخاب دوربین مناسب  2) انتقال در لحظه مناسب

روش معمول درکارگردانی تلویزیونی بازی بیلیارد این است که کارگردان با توجه به موقعیت بازیکن و هدفی که برای ضربه زدن دارد، دوربین‌ها را انتخاب می‌کند و در لحظه مناسب بُرش می‌زند. در حالت کلی قاعده بر این است که قبل و بعد از هر ضربه نمای دوربین اصلی (شماره1) سوئیچ می‌شود. در لحظات نشانه گیری، ضربه زدن، برخورد توپ‌ها و رسیدن توپ مورد نظر به هدف (سبد‌) کارگردان می‌تواند ترکیب مناسبی از دوربین‌های دیگر را سوئیچ کند. در مجموعه تصاویر 12 چند نمونه از کارگردانی بازی بیلیارد را مشاهده می‌کنید. لازم به ذکر است بُرش از دوربین اصلی به دوربین‌های دیگر باید قبل از ضربه انجام شود و پس از رسیدن توپ به هدف باید به دوربین اصلی برگردد. بنابراین در انتهای هر ضربه باید بیننده به موقعیت دوربین اصلی (شماره1) برگردانده شود.(مجموعه شکل12)

نماهای عکس العملی :

در روند یک مسابقه هنگام نزدیک شدن امتیازات و حساس شدن رقابت دو بازیکن (دو تیم) نشان دادن چهره‌ها و عکس‌العمل‌های بازیکنان نسبت به بازی حریف، ضرباهنگ برنامه را افزایش و حساسیت و هیجان رقابت را به بیننده انتقال می‌دهد. دوربین‌های 2، 3 و 5 در مناسب‌ترین موقعیت‌ها برای گرافتن نماهای عکس العملی هستند. البته منحرف شدن از بازی و تغییر موقعیت به سمت بازیکنی که منتظر نوبت است یا بازیکنی که در حال بازی است باید با هماهنگی با کارگردان صورت گیرد. به طور معمول هنگامی‌که بازی در زاویه‌ای از میز انجام می‌شود که یکی از این دوربین‌ها برای لحظاتی آزادند، فرصت مناسب این کار است. (شکل13و14)  

کارگردانی مسابقه بیلیارد نیاز به تمرکز و سرعت عمل بالایی دارد و البته یک تجربه هیجان انگیز است. برای رسیدن به تسلط ذهنی و عملی برای کارگردانی مسابقه بیلیارد باید بازی را بلد باشیم و قوانین آن را بدانیم به عبارت ساده تر باید از انجام دادن و تماشای این بازی لذت ببریم. این نکته هم به تصویربرداران و هم به کارگردان برای رسیدن به پوشش مناسب تلویزیونی کمک شایانی می‌کند و بدون شک کیفیت برنامه را تا حد بسیار زیادی ارتقاء خواهد داد.

 

حتما ببینید

دیوار چهارم(Fourth wall) در گفتگوی تلویزیونی(بخش دوم)

     همانگونه که در شمارة پیشین گفته شد دیوار چهارم در صحنه تئاتر، پرده سینما …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *