خانه / کارگردانی / کارگردانی تلویزیونی مسابقات بیلیارد (بخش دوم)

کارگردانی تلویزیونی مسابقات بیلیارد (بخش دوم)

نویسنده: سعید آتشین

در ادامه مطلب پیشین که به دوربین‌های سقف و کف اشاره کردیم به بقیه دوربین‌ها می‌پردازیم.

دوربین گوشه راست (شماره 3)

این دوربین در جهتی، مخالف دوربین 2 و در گوشه سمت راست قرار می‌گیرد و نماهایی از میز را که در محدوده قاب بندی‌اش قرار دارد، ارائه می‌کند. قاب‌های متنوعی همچون نمای بسته از موقعیت توپ‌ها نسبت به هم، نمای چهره یا دست بازیکنان، نماهایی از موقعیت بازیکنان نسبت به میز و توپ‌ها. در تصاویر زیر جایگاه دوربین 3 نسبت به میز و بازیکنان در برخی موقعیت‌ها و نمونه قاب‌هایی که ارائه شده است، دیده می‌شود.(مجموعه شکل‌های 1و2)

شکل 1)
شکل 2)

دوربین‌های روبرو :

این دوربین‌ها عمود بر طول میز و هم جهت با دوربین اصلی (شماره 1) نصب می‌شوند. دوربین‌های روبرو که قابی همراستا با عرض میز ارائه می‌دهند، در دو ارتفاع متفاوت قرار می‌گیرند. وظیفه اصلی این دوربین‌ها پوشش دادن زوایایی است که دوربین‌های گوشه امکان دسترسی به آنها را ندارند. در شکل3 جایگاه دوربین‌های روبرو و موقعیت آنها را نسبت به یکدیگر و نسبت به میز مشخص شده است.

شکل 3)

دوربین همسطح ( شماره 4 ) :

این دوربین در ارتفاعی همسطح میز و به طور معمول روی سه پایه ثابت نصب می‌شود و قاب‌هایی از زاویه روبرو ارائه می‌دهد. به دلیل اینکه به سطح میز مسلط نیست، بیشتر برای گرفتن نمای چهره بازیکنان وقتی که از ضلع عرضی مقابل ضربه می‌زنند، استفاده می‌شود. این دوربین به طور معمول روی سه پایه بدون چرخ نصب می‌شود و ارتفاع آن ثابت است.(شکل4)

شل 4)

دوربین 5 :

این دوربین، در موقعیتی مشابه دوربین همسطح (شماره 4) و در ارتفاعی بالاتر از آن نصب می‌شود. قاب این دوربین نیز عمود بر طول میز است و در زاویه‌ای همراستا با دوربین اصلی   (شماره 1) قرار دارد. از این دوربین که مُشرِف و مسلط به میز است و به خوبی همه جای میز را پوشش می‌دهد، برای ارائه قاب‌های بسته از موقعیت توپ‌ها و همچنین تکرار ضربات حساس به صورت حرکت آهسته استفاده می‌شود. همچنین دوربین 5 می‌تواند نمای عکس العملی از بازیکنانی که منتظر نوبت هستند، ارائه کند.(شکل5)

شکل 5)

دوربین سبد‌ :

این دوربین-با تاکید بر جزئیات- برای پوشش تصویری بهتر از ورود توپ به سبدها قرار داده شده است. در برخی مسابقات مهم دوربین‌هایی در ورودی سبد‌ گوشه های نزدیک (1 و 2) که توپ‌های بیشتری را دریافت می‌کنند، نصب می‌شوند تا لحظه ورود توپ به سبد‌ از یک زاویه منحصربه فرد دیده شود. بدین معنی که وقتی توپ به سمت سبد‌ می‌آید، درست در وسط صفحه تلویزیون قرار خواهد گرفت. در شکل 6 سبد‌‌هایی که در آنها دوربین نصب می‌شوند، مشخص شده‌اند. در سبد‌‌های میانی (3 و 4) و همچنین سبد‌ گوشه‌های دور (5 و 6) که بازیکنان در مسابقات اسنوکر تمرکز کمتری روی آنها دارند، غالباً دوربین نصب نمی‌شود.(ادامه در شماره بعد)

شکل 6)

 

حتما ببینید

دیوار چهارم(Fourth wall) در گفتگوی تلویزیونی(بخش دوم)

     همانگونه که در شمارة پیشین گفته شد دیوار چهارم در صحنه تئاتر، پرده سینما …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *