خانه / گرافیک / دربارة طراحی گرافیک جام جهانی 2018

دربارة طراحی گرافیک جام جهانی 2018

  همگان براین واقعیت اذعان دارند که بخش زیادی از هیجان پخش تلویزیونی جام جهانی 2018 روسیه به انیمیشن ها، وله‌ها و تیتراژهای تولیدی (opening title)  بستگی دارد. Opening title  یا opening Sequence  روشی است که عنوان، موارد کلیدی تولید و نقش اعضا در تهیه و تولید را  به وسیله  فیلم یا برنامة تلویزیونی معرفی می‌کند و برای تولید آن از عناصر مفهومی بصری مانند انیمیشن،  تصاویر ثابت و گرافیکی و همچنین صدا و موسیقی استفاده می‌شود. در این خصوص، تولید عناوین گرافیکی، تیتراژها و وله‌های جام جهانی 2018 را یک شرکت لندنی با عنوان گروه رسانه‌ای Noah ، به سفارش فیفا برعهده داشت. به علاوه طراحی گرافیکی مسابقات شامل ارائة  آمار نتایج بازی‌ها، تعویض ها و چینش بازیکنان در زمین نیز به این گروه رسانه‌ای سپرده شده بود. موسیقی های جام جهانی را نیز شرکت آلمانی Hans Zimmer  -که در حوزة  تولید موسیقی فیلم فعالیت می‌کند- ساخت. اما لوگوی مسابقات را شرکت Brandia Global  طراحی کرد.

این لوگو با رنگ های قرمز، طلایی، سیاه و آبی که شکل آن شبیه جامی است که به قهرمان جام جهانی اهدا خواهد شد شامل پنجره هایی است که در آن ستاره ها خودنمایی می کنند.(شکل 1)

شکل 1

این رنگ‌ها برگرفته از هنر کلاسیک روسی است و فیفا معتقد است که ستاره‌های به کار رفته در لوگو، سفینه‌ای فضایی را تداعی می‌کند که در اوج، حرکت می‌کند و جادویی و رؤیایی بودن فوتبال را نشان می‌دهد. به علاوه نقش کشور روسیه را در صنایع فضایی به رخ می کشد. ( روسیه همواره در این صنعت در جهان پیشرو بوده و کشوری است که اولین سفینه را به فضا فرستاده است.)

»کیم تدی« کارگردان هنری گروه رسانه‌ای Noah،  دربارة گرافیک‌ها، تیتراژها، وله‌ها و به طور کلی نمادهای بصری استفاده شده در این مسابقات می‌گوید: »عناصر گرافیکی، کاملاً با الهام از ویژگی‌های روسیه و شهرهای آن- که میزبان مسابقات بودند- طراحی شده‌اند. ما در طراحی‌های گرافیکی به دنبال آن بودیم که بسته هایی را آماده کنیم که مخاطب جهانی به راحتی با آن ارتباط برقرار کند و در عین حال او را با تاریخ کشور میزبان آشنا کند و البته موجب افتخار و سربلندی روس‌ها شود.«

در این طرح های گرافیکی از تخم مرغ های تزیینی که در روسیه آن را به اسم Fabrege می شناسند الهام گرفته شده است.(شکل 2)

Fabrege  تخم مرغ های زینتی و جواهر نشانی هستند که هنرمند روسی Peter Carl Fabrege  در بین سال های 1885 تا 1917 میلادی در امپراتوری روسیه در سنت پترزبورگ می‌ساخت.

 به عقیده کیم تدی این طرح ها شبیه پالت رنگی نقاشان که در آن‌ها رنگ ها به صورت نامنظم در کنار هم قرار گرفته اند جلوه می‌کنند که باز مفهوم جادویی بودن فوتبال را القا می‌کند و توپی آراسته به جواهرات گوناگون را نشان می‌دهد که یادآور تخم مرغ Fabrege  است.

در انیمیشن های تولیدی، این توپ نشان داده می‌شود که بر فراز استادیوم‌ها، شهرها و مکان‌های مهم تاریخی روسیه به پرواز در آمده است که نمادی از موشک و نقش روسیه در صنعت فضایی است.(شکل 3)

شکل 3

 همچنین در یکی از انیمیشن ها مرکز مهندسی موشک واقع در Samara  در روسیه در قامت Zilant  -موجودی افسانه‌ای به شکل اژدها در فرهنگ روسیه – در آمده است. (شکل 4)

شکل 4

کیم تدی معتقد است که تخم مرغ جواهرنشان  Faberge  این قابلیت را به طراحان گرافیک داد که نماد جام جهانی را به شیوه‌ای سینمایی در انیمیشن‌های پیچیده و جذاب به کار ببرند.

برای مثال ‌ استفاده از ستاره در لوگو از یک سو آن را به Faberge  مربوط می‌کند و از سوی دیگر امکان حرکت در آسمان در انیمیشن‌ها را  فراهم می‌کند. همچنین جواهرنشان و مرصع بودن آن، قابلیت هماهنگ شدن با ساختمان‌ها و عمارت‌های مجلل و تاریخی را به طراح می‌دهد و از این راه، قدرت جادویی فوتبال و جایگاه رفیع و منحصر به فرد جام جهانی را به اذهان متبادر می سازد.

گرافیک‌های صفحه نمایش مانند بیلبوردها و تلویزیون نیز مانند انیمیشن‌ها و تیتراژها از رنگ‌ها و طرح‌ها و حروف رسمی گرافیک‌های مورد استفاده فیفا بهره می‌بردند. به علاوه آرایش طلایی و استفاده از عرض و ارتفاع صفحه تلویزیون- که برای اولین بار در تاریخ جام جهانی رخ می‌دهد- باعث می‌شود که لوگو به طور کامل در قاب تلویزیون و بدون حشو و زوائد جا شود. تیتراژها و لوگوها و گرافیک‌های جام جهانی که در موردشان توضیح داده شد، توسط همة  کشورها استفاده شدند ولی گروه رسانه‌ای Noah  نسخه هایی ویژه و اختصاصی، برای کشورهایی که سفارش داده بودند نیز تهیه کرد و در اختیار آنها گذاشت. این گروه در مجموع 240 بسته گرافیکی ویژة جام جهانی تولید کرده است. جالب است بدانید این گروه رسانه‌ای قرار است تا پایان تابستان امسال برای شبکه های تلویزیونی ITV  و BBC  تیتراژ برنامه‌های فوتبالی فصل 2019 – 2018 را طراحی کند.

فونت

فونتی که در لوگو، پوسترها و کاورهای تبلیغاتی وگرافیک نمایشگرها و پخش تلویزیونی جام جهانی   2018 استفاده شد و فیفا آن را به عنوان فونت رسمی بازی‌ها معرفی کرد، فونتDusha   (به معنای روح)است. این فونت را Foundry Adotbelow بر اساس طرح های اولیه‌ای که  Brandia central  (آژانس طراحی پرتغال) در سال 2014 ارایه نمود، طراحی کرد. در این طراحی از کاراکترهای خط Cyrillic  استفاده شده است.(شکل 5 )

شکل 5

خط سیریلیک یا آبوزکا خطی الفبایی است که در امپراطوری مجارستان اول، طی قرن 10 میلادی در مدرسه ادبیات پرسلاو به خاطر بوریس یکم بلغارستان که می خواست بلغارها سیستم نوشتاری خودشان را داشته باشند ایجاد شد. الفبای روسی که سی و سه حرف دارد نیز از حروف خط سیریلیک استفاده می‌کند. در طراحی حروف سیریلیک از عناصر دارای انحنای منحصربفردی استفاده شده است.Adotbelow  طراح این فونت متذکر می‌شود که ساختار طراحی این فونت از ویژگی های حروف زبان‌های مختلفی بهره برده است. برای مثال‌ در حالی که حرکات ضخیم حروف از کلیشه‌های حروف روسی الهام گرفته است، حرکات مدور و انحناهای آن‌ها از کلیشه‌های حروف مورد استفاده در زبان‌های آسیایی گرفته شده است. با وجود این که اغلب کاراکترها از اصول تقارن بصری بهره نمی برند اما بین کاراکترها نوعی وابستگی ساده و خالص بصری وجود دارد. فونت دوشا به دلیل زیبایی بصری، در عناوین و سرتیترها، نه تنها به عنوان نوشتار پیام را منتقل می‌کند بلکه فرم های زیبا و چشم نوازی را نیز در معرض دید مخاطب قرار می‌دهد.(شکل 6)

شکل 6

در جام جهانی این فونت را در عنوان‌ها(تایتل‌ها) و عناوینی مانند نام تیم‌ها یا حروف مخفف بر رویscoreboard ها یا در طرح‌های گرافیکی به کار بردند اما در متون با نوشته‌های انبوه و زیاد از فونت های sans-serif   استفاده کردند. قلم های  sans-serif به گروهی از type-face ها یا فونت های نوشتاری اطلاق می‌شود که serif   ندارند. زواید حروف، جزییات ساختاری و کوچک و باریک در انتهای برخی حروف را در لاتین serif  می‌گویند و در فرانسوی sans  به معنای ”بدون“ است. از ویژگی های قلم sans-serif  این است که نسبت به قلم های serif  هم اندازه خودشان کمی بزرگ تر به نظر می‌رسند و به طور معمول پهنای بیشتری را اشغال می کنند. قلم های Tahuma  و Calibri  نمونه هایی از قلم‌های sans-serif  هستند. در فونت های  sans-serif  بین بخش های مختلف حروف، تفاوت ضخامت زیادی وجود ندارد و حک کردن آن‌ها در تصویر، برای نمایش در نمایشگرها نسبت به فونتهای Serif  کیفیت و خوانایی بیشتری ایجاد می‌کند.(شکل 7)

شکل 7

 در انتها ذکر این موضوع نیز خالی از لطف نیست که هنرمندی به نام فهدالفریخ  (Fahd Al Fraikh )  بر اساس اسلوب فونت لاتین دوشا فونت عربی آن را طراحی و ارائه کرده است.(شکل 8)

شکل 8

 

حتما ببینید

ویژگی‌های تلویزیونUHD (بخش دوم)

     عوامل مختلفی در ایجاد نسل‌های بعدی فرمت‌های تصویر پس از HD  موثرند که مهم …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *