خانه / نور و تصویر / تصویربرداری / عجیب امّا واقعی

عجیب امّا واقعی

     یکی از زیباترین و ماندگارترین گل‌های فوتبال ایران، گل مرحوم کاپیتان سیـروس قـایقـران به کره‌جنوبی است. گلی مهم و تاریخی در نیمه‌نهاییِ بازی‌های آسیایی 1990 (1369) که در پکن چین برگزار شد. ایران در آن بازی‌ها با چهار مدال طلا به‌عنوان پنجمی کلی رقابت‌ها رسید. یکی از این طلاها متعلق به تیم‌ ملی فوتبال ایران بود. سال‌های سال گل مرحوم سیروس قایقران از زوایای مختلف و در قاب برنامه‌ایِ گوناگون به‌عنوان آرشیویی ارزشمند، پخش می‌شد: از پنج نـمـای مختلف با تصاویر آهسته. کارگردانی فوتبال با این تعداد دوربین در آن‌ سال‌ها برای فوتبال دوستان ایرانی شگفت‌آور بود. در سال‌های بعد، پیشرفت فن‌آوری ‌‌ و ایده‌های جدید کارگردانی  و صـدابـرداریِ ورزشی، صدا و تصاویر جالب‌تر و با کیفیت‌تری را ارائه کرد. اتفاق عجیب، امّا بازی‌های آسیایی اندونزی 2018 بود که تصاویر بسیاری از مسابقات کاروان تیم ملی با کیفیتی به مراتب پایین‌تر از بازی‌های آسیایی 1990 از شبکه سه و شبکه ورزش سیما پخش شد. بعد از بازی‌های 2006 دوحه قطر که تعدادی از مسابقات به‌صورتِ HD  و با صدای استریو تولید و پخش شد، در سال‌های 2010 ، 2014 و 2018 سیگنالِ تولیدی تمامیِ مسابقات به‌صورتِ HD  و با صدای استریو بود.

شکل1) چیدمان دوربین‌ها در مسابقات فوتبال بازی‌های آسیایی 2018 اندونزی

برای مثال در مسابقات فوتبال بازی‌‌های آسیایی اخیر (2018 اندونزی) برای هر بازی دوازده دوربین در اطراف زمین چیده شده بود. ( شکل 1) شرح وظایفِ دوربین‌‌ها در جدول 2 ارائه شده است. در بازی‌‌های آسیایی 2014 در همة دیدارهای ماقبلِ فینالِ فوتبال از 12 دوربین استفاده (شکل 2) و برای بازیِ رده‌‌بندی و فینال 4 دوربین به آن اضافه شد. (شکل 3)

شکل 2)
شکل 3)

تصویربرداری و صدابرداری به‌‌طور کلی در بازی‌‌های 2014 بهتر از 2018 اندونزی بود و این نشان از توانمندی بالای عواملِ تولیدی و فنی حاضر در کره‌‌جنوبی بود. امّا آنچه این بازی‌‌ها را از ادوار قبلی آن در حوزه انتقالِ صدا و تصویر متمایز می کرد:

1) بهره‌‌مندیِ تیم‌‌های تولیدی از بسترِ ارسال و دریافتِ صدا، تصویر و نوشتار بر بستر G5  بود. بستری که از قریبِ یک‌‌سالِ پیش در جاکارتا و پالمبانک مهیا شده بود و امکان ارسال و دریافت در پهنای باند بیشتر و با سرعت بالا را فراهم می‌‌کرد.

2) ارتباطِ میانِ دو شهر جاکارتا و پالمبانک که در حدود 600 کیلومتر از هم فاصله داشتند و سیگنال‌‌های صدا و تصویر با کم‌‌ترین مشکل بین این دو شهر ارسال و دریافت می‌‌شد. بستر فیبر نـوری برای این تبادل مورد استفاده قرار گرفته بود و سیگنال‌‌ها همگی در IBC  مدیریت می‌‌شد.

مخاطبان ایرانی سهم کمی در تماشایِ تصاویر بدیع و جذاب مسابقاتِ قایقرانی این دوره داشتند امّـا کاروان ورزشی و رسانه‌‌ای ایران از بستر G5  بسیار استفاده کردند.

 

حتما ببینید

دیوار چهارم (FOURTH WALL ) در گفتگوی تلویزیونی( بخش 1 )

     این مفهوم ریشه در تئاتر صحنه‌‌ای دارد. فضا و صحنة  تئاتر کلاسیک یک چهاردیواری …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *